8ZintegrowanyProgramRozwojuUzdrowisk, uzdrowiska finansowanie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MIĘDZYRESORTOWY ZESPÓŁ DO SPRAW AKTYWIZACJI
SPOŁECZNO - GOSPODARCZEJ UZDROWISK
ZINTEGROWANY PROGRAM ROZWOJU UZDROWISK
ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM
USŁUG TURYSTYCZNYCH
Warszawa, dnia 7 stycznia 2005 roku.
Projekt „Zintegrowanego programu rozwoju uzdrowisk, ze szczególnym uwzględnieniem usług turystycznych” przygotowano w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w oparciu o materiały, opracowane przez członków Międzyresortowego Zespołu do Spraw Aktywizacji Społeczno-Gospodarczej Uzdrowisk, powołanego przez Prezesa Rady Ministrów zarządzeniem nr 48 z dnia 2 lipca 2003 r.
Prace Zespołu realizowane były na posiedzeniach plenarnych oraz w pięciu podzespołach roboczych, nadzorowanych przez resorty i instytucje, zgodnie z ich kompetencjami w zakresie realizowanych zadań:
1) podzespół I (wiodące - Ministerstwo Zdrowia) – mający na celu dokonanie przeglądu regulacji prawnych, dotyczących funkcjonowania uzdrowisk, zdefiniowanie barier rozwoju uzdrowisk i określenie sposobów likwidacji tych barier; opracowanie projektu systemu prawno-ekonomicznego, stymulującego rozwój uzdrowisk,
2) podzespół II (wiodące - Ministerstwo Skarbu Państwa) – mający na celu przygotowanie koncepcji prywatyzacji zakładów lecznictwa uzdrowiskowego,
3) podzespół III (wiodące - Ministerstwo Gospodarki i Pracy) – mający na celu przygotowanie propozycji działań, zmierzających do skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi, związanymi z działalnością uzdrowiskową, w tym turystyczną, oraz promowania nowych form zatrudnienia,
4) podzespół IV (wiodąca - Polska Organizacja Turystyczna) – mający na celu określenie możliwości, form i zakresu wzbogacenia podstawowych funkcji uzdrowiska o funkcję wypoczynkowo-turystyczną,
5) podzespół V (wiodąca - Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A) – mający na celu przygotowanie propozycji kierunków i zakresu finansowego wsparcia uzdrowisk z uwzględnieniem sektorowych programów operacyjnych i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Podczas ośmiu posiedzeń plenarnych istotny wkład w prace Zespołu wnieśli także przedstawiciele organizacji pozarządowych związanych z branżą turystyczną i uzdrowiskową m.in. Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP, Izby Gospodarczej „Uzdrowiska Polskie” oraz Unii Uzdrowisk Polskich.
W trakcie prac poszczególnych podzespołów wykorzystane zostały także następujące opracowania:
1. „Kierunki aktywizacji gospodarczej uzdrowisk polskich” – przygotowane przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych na zlecenie Ministerstwa Gospodarki i Pracy,
2. „Program budowy krajowego produktu markowego – turystyka uzdrowiskowa” – przygotowane przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych na zlecenie Ministerstwa Gospodarki i Pracy,
3. „Koncepcja promocji uzdrowisk i turystyki uzdrowiskowej” – przygotowana przez Polską Organizację Turystyczną,
4. „Propozycje kierunków i zakresu finansowego wsparcia uzdrowisk, z uwzględnieniem sektorowych programów operacyjnych i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego” – przygotowane przez Polską Agencję Rozwoju Turystyki S.A.
Przewiduje się, iż realizacja zadań „Zintegrowanego Programu Rozwoju Uzdrowisk, ze szczególnym uwzględnieniem usług turystycznych” nastąpi w okresie od IV kwartału 2004 – do końca 2005 roku.
SPIS TREŚCI
Indeks użytych skrótów
4
Wprowadzenie
5
I.
Uwarunkowania rozwoju uzdrowisk i miejscowości uzdrowiskowych oraz turystyki uzdrowiskowej
6
A/ Uwarunkowania międzynarodowe
6
B/ Uwarunkowania krajowe
8
II.
Rola uzdrowisk, usług leczniczych i turystycznych jako elementu rozwoju społeczno – gospodarczego regionu
11
III.
Problematyka rozwoju gmin uzdrowiskowego
14
IV.
Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania uzdrowisk
16
V.
Koncepcja prywatyzacji zakładów lecznictwa uzdrowiskowego
17
VI.
Możliwości finansowego wsparcia uzdrowisk
20
A/ Możliwości wsparcia finansowego rozwoju zasobów ludzkich w uzdrowiskach i gminach uzdrowiskowych
Fundusze i programy krajowe
Fundusze strukturalne Unii Europejskiej
20
22
23
B/ Finansowanie rozwoju polskich uzdrowisk z funduszy strukturalnych UE
24
VII.
Formy i zakres wzbogacenia podstawowych funkcji uzdrowiska o funkcję wypoczynkowo -turystyczną
28
VIII.
PODSUMOWANIE
30
IX.
Najważniejsze działania rządu Rzeczypospolitej Polskiej podejmowane we współpracy z instytucjami rządowymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w turystyce, niezbędne dla wsparcia uzdrowisk i gmin na terenie których znajdują się uzdrowiska
33
X.
ZAŁĄCZNIK A – Skład osobowy Zespołu
ZAŁĄCZNIK B – Tabele i wykresy
35
37
Indeks użytych skrótów:
EFS
Europejski Fundusz Społeczny
FP
Fundusz Pracy
GUS
Główny Urząd Statystyczny
MF
Ministerstwo Finansów
MGiP
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
MI
Ministerstwo Infrastruktury
MRiRW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
MŚ
Ministerstwo Środowiska
MSP
Ministerstwo Skarbu Państwa
MZ
Ministerstwo Zdrowia
NFZ
Narodowy Fundusz Zdrowia
LOT
Lokalne Organizacje Turystyczne
PART S.A.
Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A.
PKB
produkt krajowy brutto
POT
Polska Organizacja Turystyczna
ROT
Regionalne Organizacje Turystyczne
SPO RZL
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich
SPO WKP
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
UM
Urząd Marszałkowski
WTO
Światowa Organizacja Turystyki (World Tourism Organization)
WTTC
Światowa Rada Podróży i Turystyki (World Travel and Tourism Council)
ZPORR
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
WPROWADZENIE
Aktualna sytuacja uzdrowisk oraz gmin, na terenie których znajdują się uzdrowiska, jest przedmiotem troski rządu i całej branży turystycznej. Z roku na rok pogarsza się kondycja ekonomiczna wielu podmiotów gospodarki uzdrowiskowej, a infrastruktura lecznicza ulega postępującej degradacji.
W tej sytuacji potrzebne są działania, zmierzające do usuwania regresywnych zjawisk i tworzenia możliwości rozwojowych. Do podstawowych należą kwestie legislacyjne, finansowe i własnościowe. Są to zwłaszcza:
· przygotowanie rozwiązań prawnych, zapewniających prawidłowe funkcjonowanie uzdrowisk i podmiotów lecznictwa uzdrowiskowego,
· przygotowanie rozwiązań prawnych zapewniających prawidłowe funkcjonowanie gmin, na terenie których zlokalizowane są uzdrowiska,
· przyspieszenie rozstrzygnięć prywatyzacyjnych w sprawie spółek Skarbu Państwa,
· opracowanie systemu finansowego wsparcia inwestycji infrastruktury uzdrowiskowo-turystycznej realizowanej przez gminy, na terenie których zlokalizowane są uzdrowiska w celu polepszenia standardu obiektów leczniczych spółek uzdrowiskowych, będących własnością Skarbu Państwa oraz poprawy ich konkurencyjności.
Znaczącą rolę powinno odegrać wykorzystanie bogatych zasobów naturalnych surowców leczniczych polskich uzdrowisk do rozwijania nowoczesnych produktów turystyki zdrowotnej i rekreacyjnej, tworzących polską markę uzdrowiskową. Polskie uzdrowiska powinny przekształcać się w wielofunkcyjne centra zdrowia, turystyki, rekreacji, sportu i kultury, oferując różnorodny program usług dla kuracjuszy i odwiedzających gości.
Ważnym zagadnieniem jest promowanie nowych form zatrudnienia oraz stworzenie programów, kreujących nowe miejsca pracy.
Z uwagi na fakt, iż problematyka, dotycząca rozwoju uzdrowisk, znajduje się w kompetencji różnych resortów, niezbędne było zintegrowane działanie wszystkich resortów we współpracy z instytucjami rządowymi i organizacjami pozarządowymi. Dlatego też Prezes Rady Ministrów RP, zarządzeniem nr 48 z dnia 2 lipca 2003 r., powołał Międzyresortowy Zespół do Spraw Aktywizacji Społeczno - Gospodarczej Uzdrowisk, którego zada...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Podstrony
- Indeks
- 8C, ### EMILIJANA73
- 892, Big Pack Books txt, 1-5000
- 89 ukrane folk-d-m, ---NUTY---, ROSYJSKIE
- 91.Spisek Xizora, STAR WARS ebooks
- 8863, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 885, Prywatne, Przegląd prasy
- 896, Prywatne, Przegląd prasy
- 9050, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 8949, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 9130, Big Pack Books txt, 5001-10000
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mrowkodzik.xlx.pl