9. bosko,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

BOSKO

System prewencyjny:

              System ten opiera się całkowicie na rozumie, religii i dobroci, dlatego też wyklucza wszelkie kary surowe i stara się też nie stosować nawet kar lżejszych. Polega na uprzedzeniu  czynów podopiecznego tak, aby nie doprowadzić do zrobienia przez niego czegoś niewłaściwego.

 

•         wychowankowie są zapoznawani z przepisami i regulaminem zakładu, w którym się znajdują,

 

•         wychowankowie otaczani są opieką dyrektora i asystentów, którzy zachowując się jak kochający ojcowie, przemawiają do nich, są dla nich przykładem i oparciem, udzielają rad i upominają z dobrocią,

 

•         wychowawca szanuje wolną wolę młodego człowieka i staje się mu bliski. Towarzyszy mu w drodze autentycznego wzrastania.

 

Założenia:

•         System wychowawczy oparty na trzech zasadniczych filarach: rozumie, religii i miłości  Wychowawca ma za spełniać swoje zadanie głównie przez dawanie osobistego przykładu: mądre i rozumne podejmowanie decyzji, życie zgodne z zasadami chrześcijaństwa oraz przyjazny stosunek do innych ludzi; niestosowanie kar pod wpływem impulsu, a także ogólne unikanie kar,

 

•         Praktyki chrześcijańskie  życie zgodne z Ewangelią (przestrzeganie przekazań), częsta spowiedź oraz przystępowanie do Stołu Eucharystycznego. Nie należy zmuszać podopiecznego do przystępowania do sakramentów, lecz gorąco zachęcać oraz umożliwiać korzystanie z nich,

 

•         System zapobiegawczy wymaga szczególnie dużo od asystenta (wychowawcy) Musi on bowiem poświęcić wychowankom szczególnie dużo czasu i uwagi, ma za zadanie stać się przyjacielem swoich podopiecznych, Metoda ta wymaga od niego zaufania do wychowanka i traktowania każdego z wychowanków w sposób indywidualny, gdyż to każdy wychowanek z osobna ma być "w centrum procesu wychowawczego".

 

Korzyści:

•         pełny szacunek wychowanka do wychowawcy,

 

•         zmiana zachowania wychowanków na lepsze; rodzice mogą być pewni, że ich syn albo córka wychowywani według tych zasad zmienią swój charakter, zaczną żyć uczciwie, będą chlubą narodu, w którym mieszkają,

 

•         wychowankowie wstępujący do zakładu ze złymi nawykami nie będą wpływać ujemnie na innych kolegów, ponieważ asystent, który jest zawsze przy dzieciach zapobiegnie temu.

 

JAN BOSKO:

•         Bosko Jan, Giovanni Melchiore Bosco (1815-1888) - włoski duchowny; święty kanonizowany w 1934r.; założyciel Towarzystwa  św. Franciszka Salezego oraz, przy współudziale Marii Dominiki Mazzarello, Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki ( zajęły się wychowaniem młodzieży, zwłaszcza opuszczonej i biednej); założyciel Współpracowników Salezjańskich,

•         Pierwszą nauczycielką Boska w życiu duchownym była matka,

•         W latach 1831-1835 uczęszczał do kolegium o profilu klasyczno-humanistycznym w Chieri,

•         W 1835 wstąpił do seminarium duchownego tu ukończył studia filozoficzne i teologiczne,

•         Zainteresował się literaturą pedagogiczną, która zaznajamiała go z problematyką pedagogiczną i wychowawczą Włoch i całej Europy,

•         Okres konwiktorski - zamieszkał w Konwikcie (Turyn), gdzie studiował teologię pastoralną, aby poznać problemy diecezji i lepiej przygotować się do pracy duszpasterskiej. Ks. Bosko rozpoczął pracę z ks. Cafasso: regularne odwiedziny, naukę religii, konferencje, kazania z racji świąt liturgicznych i okresów liturgicznych, dostarczanie książek,

 

Opowiadał się za dobrocią Boga, był przekonany, że dobrocią bardziej niż rygorem przyciągnie młodzież do Boga.

 

Praca:

•         w 1844 został kapelanem u markizy Barlo, która prowadziła dzieło wychowawcze dziewcząt,

•         dla młodzieży wiejskiej otworzył Oratorium świąteczne (spotkania niedzielne z nauką katechizmu; gry, muzyka, zabawy). Sam także udawał się w różne miejsca aby odnajdywać tych którzy potrzebują wsparcia.

 

System wychowawczo-duszpasterski:

•         zaufanie do młodzieży,

•         rozpoznawanie znaków czasu -  rozpoznając trafnie bieżące potrzeby młodzieńców otworzył dla nich Oratorium, szkoły niedzielne, dzienne, wieczorowe, laboratoria, kolegia, konwikty, ośrodki misyjne, hospicja. Podkreślał edukacyjną rolę pracy,

•         cele pracy wychowawczo-duszpasterskiej -  ukształtowanie dojrzałego chrześcijanina,

•         rozum, religia, miłość jako fundamenty pracy wychowawczej.

 

Wartości i znaczenie systemu:

Liczne świadectwa próbują wyjaśnić sekret  skuteczności dzieła wychowawczego ks. Bosko. Należy go upatrywać w cechach jego osobowości - wrażliwości, energii i autentyzmie, głębokiej wierze, darze sympatii i dobroci.

 

Jego własna wrażliwość obecna w odczytywaniu życiowego, powołanie jako "Ojca i Nauczyciela młodzieży" może być drogowskazem nie tylko dla wąskiej grupy młodzieży ale także dla innych;

apelem o moralną odnowę społeczeństwa osiąganą przez pracę wychowawczą z młodzieżą.

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony