9. bosko,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BOSKO
System prewencyjny:
System ten opiera się całkowicie na rozumie, religii i dobroci, dlatego też wyklucza wszelkie kary surowe i stara się też nie stosować nawet kar lżejszych. Polega na uprzedzeniu czynów podopiecznego tak, aby nie doprowadzić do zrobienia przez niego czegoś niewłaściwego.
• wychowankowie są zapoznawani z przepisami i regulaminem zakładu, w którym się znajdują,
• wychowankowie otaczani są opieką dyrektora i asystentów, którzy zachowując się jak kochający ojcowie, przemawiają do nich, są dla nich przykładem i oparciem, udzielają rad i upominają z dobrocią,
• wychowawca szanuje wolną wolę młodego człowieka i staje się mu bliski. Towarzyszy mu w drodze autentycznego wzrastania.
Założenia:
• System wychowawczy oparty na trzech zasadniczych filarach: rozumie, religii i miłości Wychowawca ma za spełniać swoje zadanie głównie przez dawanie osobistego przykładu: mądre i rozumne podejmowanie decyzji, życie zgodne z zasadami chrześcijaństwa oraz przyjazny stosunek do innych ludzi; niestosowanie kar pod wpływem impulsu, a także ogólne unikanie kar,
• Praktyki chrześcijańskie życie zgodne z Ewangelią (przestrzeganie przekazań), częsta spowiedź oraz przystępowanie do Stołu Eucharystycznego. Nie należy zmuszać podopiecznego do przystępowania do sakramentów, lecz gorąco zachęcać oraz umożliwiać korzystanie z nich,
• System zapobiegawczy wymaga szczególnie dużo od asystenta (wychowawcy) Musi on bowiem poświęcić wychowankom szczególnie dużo czasu i uwagi, ma za zadanie stać się przyjacielem swoich podopiecznych, Metoda ta wymaga od niego zaufania do wychowanka i traktowania każdego z wychowanków w sposób indywidualny, gdyż to każdy wychowanek z osobna ma być "w centrum procesu wychowawczego".
Korzyści:
• pełny szacunek wychowanka do wychowawcy,
• zmiana zachowania wychowanków na lepsze; rodzice mogą być pewni, że ich syn albo córka wychowywani według tych zasad zmienią swój charakter, zaczną żyć uczciwie, będą chlubą narodu, w którym mieszkają,
• wychowankowie wstępujący do zakładu ze złymi nawykami nie będą wpływać ujemnie na innych kolegów, ponieważ asystent, który jest zawsze przy dzieciach zapobiegnie temu.
JAN BOSKO:
• Bosko Jan, Giovanni Melchiore Bosco (1815-1888) - włoski duchowny; święty kanonizowany w 1934r.; założyciel Towarzystwa św. Franciszka Salezego oraz, przy współudziale Marii Dominiki Mazzarello, Zgromadzenia Córek Maryi Wspomożycielki ( zajęły się wychowaniem młodzieży, zwłaszcza opuszczonej i biednej); założyciel Współpracowników Salezjańskich,
• Pierwszą nauczycielką Boska w życiu duchownym była matka,
• W latach 1831-1835 uczęszczał do kolegium o profilu klasyczno-humanistycznym w Chieri,
• W 1835 wstąpił do seminarium duchownego tu ukończył studia filozoficzne i teologiczne,
• Zainteresował się literaturą pedagogiczną, która zaznajamiała go z problematyką pedagogiczną i wychowawczą Włoch i całej Europy,
• Okres konwiktorski - zamieszkał w Konwikcie (Turyn), gdzie studiował teologię pastoralną, aby poznać problemy diecezji i lepiej przygotować się do pracy duszpasterskiej. Ks. Bosko rozpoczął pracę z ks. Cafasso: regularne odwiedziny, naukę religii, konferencje, kazania z racji świąt liturgicznych i okresów liturgicznych, dostarczanie książek,
Opowiadał się za dobrocią Boga, był przekonany, że dobrocią bardziej niż rygorem przyciągnie młodzież do Boga.
Praca:
• w 1844 został kapelanem u markizy Barlo, która prowadziła dzieło wychowawcze dziewcząt,
• dla młodzieży wiejskiej otworzył Oratorium świąteczne (spotkania niedzielne z nauką katechizmu; gry, muzyka, zabawy). Sam także udawał się w różne miejsca aby odnajdywać tych którzy potrzebują wsparcia.
System wychowawczo-duszpasterski:
• zaufanie do młodzieży,
• rozpoznawanie znaków czasu - rozpoznając trafnie bieżące potrzeby młodzieńców otworzył dla nich Oratorium, szkoły niedzielne, dzienne, wieczorowe, laboratoria, kolegia, konwikty, ośrodki misyjne, hospicja. Podkreślał edukacyjną rolę pracy,
• cele pracy wychowawczo-duszpasterskiej - ukształtowanie dojrzałego chrześcijanina,
• rozum, religia, miłość jako fundamenty pracy wychowawczej.
Wartości i znaczenie systemu:
Liczne świadectwa próbują wyjaśnić sekret skuteczności dzieła wychowawczego ks. Bosko. Należy go upatrywać w cechach jego osobowości - wrażliwości, energii i autentyzmie, głębokiej wierze, darze sympatii i dobroci.
Jego własna wrażliwość obecna w odczytywaniu życiowego, powołanie jako "Ojca i Nauczyciela młodzieży" może być drogowskazem nie tylko dla wąskiej grupy młodzieży ale także dla innych;
apelem o moralną odnowę społeczeństwa osiąganą przez pracę wychowawczą z młodzieżą.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstrony
- Indeks
- 9158, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 9024, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 9276, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 9. Wizyta, Opowiadania fanów(1)
- 8910, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 9253, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 897, Big Pack Books txt, 1-5000
- 90210.S01E14, Napisy
- 9245, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 9056, Big Pack Books txt, 5001-10000
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- rafalsal.opx.pl