9 miesiąc, Kalendarz rozwoju dziecka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Kalendarz rozwoju dziecka

 

MIESIĄC 9

 

Rozwój fizyczny:

Od czasu porodu Twoje dziecko przytyło ok. 6-8 kg. To już naprawdę duży malec! Niemal co tydzień nabywa kolejnych umiejętności, z których najważniejszą w tym okresie jest siedzenie. Dziecko samodzielnie siada, a z pozycji siedzącej przechodzi do pozycji na brzuszku.

Pod koniec dziewiątego miesiąca niektóre niemowlęta potrafią już przez chwilę samodzielnie ustać na szeroko rozstawionych nogach. Maluch może sprawiać wtedy wrażenie, że ugina się pod własnym ciężarem, ale on w ten sposób po prostu szuka środka ciężkości.

Twój szkrab chwyta przedmioty przy udziale kciuka i palca wskazującego (chwyt pęsetowy). W ten sposób podnosi wszystkie dostrzeżone na dywanie okruszki. Jest to przejaw postępów w koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozwoju motoryki precyzyjnej. Podobnie jak dotykanie palcem wskazującym szczegółów zabawki. Trzyma ją w obu rączkach. Maluch potrafi nawet sam zdjąć z głowy czapkę.

 

Niemowlę w tym wieku nie jest w stanie kontrolować swoich potrzeb fizjologicznych. Moment ten przyjdzie dopiero gdy maluch będzie miał 2-2,5 roku. Choć wielu rodziców nie może doczekać się pożegnania z pieluszkami, warto jeszcze wstrzymać się z nocnikowaniem.

W tym miesiącu najpewniej urosną pojawią się kolejne ząbki – najpewniej dwa boczne górne siekacze. Dlatego ważne jest podawanie dziecku pokarmów, wymagających gryzienia. To wzmacnia mięśnie twarzy, w szczególności żuchwy.

 

Rady dla rodziców:

- Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie; wiele zależy od temperamentu dziecka, jego sprawności, a także genów. Nie bez znaczenia jest też kontakt z rodzicami.
- Nie miksuj już jedzenia na gładkie papki, maluch powinien już zacząć uczyć się żuć i gryźć.
- Pozwól dziecku pobaraszkować przez chwilę na golaska, poraczkować bez krępującej ruchy pieluszki.

 

Rozwój intelektualny:

Dziecko coraz częściej posługuje się wzrokiem i dotykiem jako metodami poznawania świata. Rzadziej wkłada przedmioty do buzi, woli dotykać i patrzeć na dany obiekt. Dziecko nadal czasem jeszcze nie wie, gdzie się kończy jego własne ciało, a zaczyna środowisko zewnętrzne. To dlatego traktuje własne rączki i nóżki jak zabawki. Świadomość własnej cielesności jest pomocna dziecku do komunikowania potrzeb. Jeśli np. nie lubi myć buzi, podczas kąpieli będzie zakrywało ją rękami.

 

Maluch w tym wieku rozumie znaczenie niektórych słów i szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego. Wyrzuca z wózka, kojca, łóżka przedmioty i obserwuje jak spadają. Zdradza też pierwsze objawy myślenia dedukcyjnego. Może np. domyślić się, jak zdobyć zabawkę znajdującą się poza jego zasięgiem, poprzez usunięcie przeszkody lub przyciągnięcia koca.

 

Dziecko gaworzy, artykułując szereg sylab. Dziecko może już nawet przekształcać dźwięki swego gaworzenia w dające się rozpoznać słowa, np. „da” w sensie „daj” czy „ba” jako „bach!”. Czasem używa tych słów adekwatnie do sytuacji, a czasem zupełnie przypadkowo. Pierwsze prawdziwe słowa pojawiają się około pierwszych urodzin.
Przyjmuje się, że do końca dwunastego miesiąca niemowlę opanowuje biernie około 50 słów. Dziewięciomiesięczne dziecko rozumie średnio od trzydziestu do czterdziestu słów – więcej, niż jest w stanie wypowiedzieć.

 

Imię dziecka jest dla niego bardzo ważne i powinno już na nie reagować. Maluch potrafi też odpowiadać na proste polecenia, w których występuje jego imię.

 

Ośmiomiesięczne dziecko lubi teraz szczególnie zabawki, które wydają dźwięki. Energicznie potrząsa grzechotką, dzwoni dzwoneczkiem, naciska piszczące gumowe zwierzątka. Fascynuje go tykanie zegara. Chętnie słucha muzyki, kiwając się w jej rytm.

W dziewiątym miesiącu największy postęp w rozwoju zdolności poznawczych dziecka polega na tym, że robi ono różne rzeczy celowo, a nie przypadkowo. Jego działania mają już swój określony cel.

 

Rady dla rodziców:

- Bawcie się w chowanego; podczas zabawy często wołaj szkraba po imieniu. A gdy już go znajdziesz, zawołaj głośno: „Mam cię!”. Możecie też pobawić się w chowanie i szukanie zabawek.
- Pobawcie się naklejkami; naklej dużą kolorową karteczkę na jego ręce, nodze, brzuchu, wypowiadaj nazwę oznaczonej części ciała i obserwuj reakcję dziecka.

 

Rozwój społeczny:

Maluch ceni sobie teraz towarzystwo, zwłaszcza mamy. Twoje dziecko okazuje Ci swoje uczucia chwytając Cię za rękę, przytulając, całując. W stosunku do obcych zachowuje dystans. Na próby zaczepiania może reagować płaczem, ale kiedy się oswoi, głośno się śmieje i chętnie popisuje się swoimi umiejętnościami. Im większym zaufaniem niemowlę darzy swoich opiekunów, tym większe jest również jego zaufanie do ludzi w ogóle i szansa na zdrowe więzi w przyszłości.

 

Twoje dziecko coraz więcej dowiaduje się o sobie, jako o odrębnej jednostce. Potrafi naśladować ruchy różnych części ciała, zademonstrowane przez kogoś innego. Uwielbia naśladować otaczające go osoby. Marszczy nos zupełnie tak jak mama i krzywi się jak tata. Z zapałem powtarza proste ruchy.

 

Dziecko w tym okresie reaguje przerażeniem, gdy zostawisz je na kilka chwil samo albo gdy kładziesz je spać. Twoja czułość i cierpliwość powinna mu pomóc przezwyciężyć lęk przed rozstaniem.

 

Maluch tak dobrze uświadamia sobie Twoje uczucia, że czasem może próbować zrobić coś dla Twojej przyjemności. Może wykonać jakąś czynność i czekać na Twój uśmiech czy reakcję zerkając na Ciebie ukradkiem. Świadczy to o rozwijającym się u niego poczuciu tożsamości i rozumieniu emocji.

 

Rady dla rodziców:

- Bawcie się w „Gdzie jest dziecko? ”; posadź malucha i nakryj lekkim kocykiem, obserwuj czy usiłuje ściągnąć go odsłonić się, to rozwija w dziecku świadomość własnej osoby.
- Doceń wysiłki dziecka, które podejmuje, by Ci się przypodobać, chwal jak najczęściej, uśmiechaj się, Twoje pozytywne wzmocnienia to doskonała motywacja dla dziecka do doskonalenia własnych umiejętności.

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony