8850, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Biblioteka Wydzia�u Pedag.Uniwersytetu WarszawskiegoPROBLEMY KULTURYI WYCHOWANIAPROBLEMY KULTURYI WYCHOWANIAZBI�R STUDI�WPA�STWOWEWYDAWNICTWO NAUKOWEWARSZAWA MCMLXIIIREDAKCJA NAUKOWA � KOMITET KOLE�E�SKI:prof. dr Aleksander Birhenmajer (.zast�pca przewodnicz�cego)doc. dr J�zef Kwiatek, prof. dr Jerzy Michalski, prof. dr Wincenty Oko�prof. dr Eugeniusz Olszewski, dr Tadeusz Parnowskl, prof. dr Wiktor Szczerbadoc. dr Waldemar Voise, dr Irena Wojnar (sekretarz), prof. dr Stefan Woloszynprof. dr Ryszard Wroczy�ski (przewodnicz�cy)Redaktorzy:Ela Frydman, Irena KaltenbergKart� tytu�ow�, ok�adk� i obwolut�projektowa� Leon Urba�skiCopyright byPa�stwowe Wydawnictwo NaukoweWarszawa 1963Printed in PolandPA�STWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE W POZNANIUWydanie I. Nak�ad 900 + 100 egz. Ark. wyd. 38. Arik. druk. 34 + 1 wk�.Pap. ilustr. ;ki. III, 80 g, 70X100. Oddano do sk�adania 16 VIII 1963 r.Podpisano do druku 15 X 1963 r. Druk uko�czono w pa�dzierniku 1963 r.Zam. nr 390/248. P-16. Cena z� 80,�DRUKARNIA UNIWEiRiSYTETU imf. A. MICKIEWICZA W POZNANIUProfesorowiBogdanowi Suchodolskiemu �w sze��dziesi�t� rocznic� urodzin:Profesor Bogdan SuchodolskiUrodzony 27 grudnia 1903 roku w Sosnowcu.Szko�� �redni� uko�czy� w roku 1921.Studiowa� w latach 1921�1925 na Uniwersytecie Warszawskim i na Uni-wersytecie Jagiello�skim.W roku 1925 uzyska� doktorat na Uniwersytecie Warszawskim na podstawierozprawy o Sewerynie Goszczy�skim.Studiowa� w latach 1926�1927 w Berlinie, Pary�u i Raperswilu.Habilitowany w roku 1932 na Uniwersytecie Warszawskim na podstawierozprawy o Stanis�awie Brzozowskim; habilitacja w zakresie literatury pol-skiej rozszerzona na zakres pedagogiki.W roku 1938 obejmuje jako profesor nadzwyczajny katedr� pedagogiki naUniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie.W latach wojny pracuje w tajnym nauczaniu w Warszawie, zw�aszczana tajnym Uniwersytecie Warszawskim, ukrywa si� poszukiwany przez ge-stapo.Od roku 1945 pracuje w Warszawie pocz�tkowo jako dyrektor szko�y �red-niej, od chwili reaktywowania Uniwersytetu Warszawskiego jako profesor nad-zwyczajny, w roku 1947 mianowany profesorem zwyczajnym.W roku 1958 powo�any na stanowisko dyrektora Instytutu Nauk Pedago-gicznych Uniwersytetu Warszawskiego, b�d�c r�wnocze�nie kierownikiem ka-tedry pedagogiki og�lnej.W latach 1957�1960 pe�ni obowi�zki zast�pcy sekretarza Rady G��wnejSzkolnictwa Wy�szego. Od roku 1945 cz�onek zwyczajny Towarzystwa Nauko-wego; Warszawskiego (do czasu jego likwidacji).Od roku 1946 cz�onek korespondent Polskiej Akademii Umiej�tno�ci. Cz�o-nek korespondent Polskiej Akademii Nauk od chwili jej powstania (w roku1952), przewodnicz�cy Komitetu Nauk Pedagogicznych i Psychologicznych PANi Komitetu Historii Nauki, a po jego reorganizacji w roku 1958 kierownik Za-k�adu Historii Nauki i Techniki PAN.Od roku 1960 cz�onek korespondent, a od roku 1963 cz�onek rzeczywistyAcademie Internationale d'Histoire des Sciences.Od roku 1958 cz�onek Rady Naczelnej Association Internationale des Scien-ces de l'Education. Wsp�za�o�yciel i cz�onek zarz�du Comparative EducationSociety in Europ�, zorganizowanego w roku 1961. W roku akademickim1959�1960 wyk�ady o kulturze polskiej w Ecole Prati�ue des Hautes Etudes.Odznaczony w roku 1954 Krzy�em Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski,w roku 1955 Medalem 10-lecia Polski Ludowej, w roku 1958 Krzy�em Koman-dorskim Orderu Odrodzenia Polski.Wa�niejsze publikacje ksi��kowe:A. Seweryn Goszczy�ski. �ycie i dzie�a 1801�1830, Warszawa 1927.Reforma szkolnictwa �redniego w Niemczech. Lw�w�Warszawa 1927.Przebudowa podstaw nauk humanistycznych. Lw�w�Warszawa 1928.'\ Stanis�aw Brzozowski. Rozw�j ideologii. Warszawa 1933.Wychowanie moralno-spo�eczne. Warszawa 1936, II wyd. 1947.. Uspo�ecznienie kultury. Warszawa 1937, II wyd. 1947./A,- WychoiDanie dla przysz�o�ci. Warszawa 1947, II wyd. 1959.Rola Towarzystwa Warszawskiego Przyjaci� Nauk w rozwoju kultury umys�o-wej w Polsce. Warszawa 1951.Polska my�l pedagogiczna w okresie Renesansu. Warszawa 1953, przek�adna j�zyk niemiecki Die polnische Padagogik in der Zeit der Renaissance.Berlin 1958.^ U podstaw materialistycznej teorii wychowania. Warszawa 1957, przek�ad naj�zyk niemiecki Grundlagen der marxistischen Erziehungslehre. Warszawa�? Berlin 1961.{ O pedagogik� na miar� naszych czas�w. Warszawa 1958, II wyd. 1959.Studia z dziej�w polskiej my�li filozoficznej i naukowe). Warszawa 1958.Aktualne zagadnienia o�wiaty i wychowania. Warszawa 1959.La pedagogie et les grands courants philosophi�ues, Pedagogie de 1'essencc etpedagogie de l'existence. Preface de M. Detoesse. Paris 1960, przek�ad na j�-zyk w�oski: Pedagogia del'essenza e pedagogia deWesistenza. Roma 1962.Les conditions sociales du progres scientifi�ue en Pologne au XVIII-eme siecle.Paris 1960.O program �wieckiego wychowania Tnoralnego. Warszawa 1961.;>/ Narodziny now'o�ytnej filozofii cz�owieka. Warszawa 1963.Redakcja tekst�w ze wst�pami i komentarzami:Stanis�aw Staszic, O nauce, Wyb�r pism. Warszawa 1952.Nauka polska w okresie O�wiecenia. Warszawa 1953.Stanis�aw Staszic, Pisma filozoficzne i spo�eczne. Warszawa 1954. T. I i II.J. A. Kome�ski, Wielka dydaktyka. Warszawa 1956.Condorcet, Szkic obrazu post�pu. Warszawa 1957.Rozw�j my�li o wychowaniu fizycznym w dobie Odrodzenia. Wroc�aw 1959. -Redakcja dzie� zespo�owych:Odrodzenie w Polsce. Warszawa 1956, T. II, cz. 1 i 2.Zarys pedagogiki. Warszawa 1958, T. I, 1959 T. II, II wyd. 1962.?Ma�a Encyklopedia Powszechna PWN. Warszawa 1959.( Wielka Encyklopedia Powszechna PWN. Warszawa.Redakcja czasopism:\ �Kwartalnik Pedagogiczny" od roku 1956.' �Kwartalnik Historii iNauki i Techniki" od roku 1956.Redakcja serii: /Studia Pedagogiczne od roku 1954. Wroc�aw, Ossolineum.Monografie Pedagogiczne od roku 1954. Wroc�aw, Ossolineum.�r�d�a do Dziej�w My�li Pedagogicznej od roku 1957, Wroc�aw, Ossolineum.Monografie z Dziej�w Nauki i Techniki od roku 1957.Studia v Materia�y z Dziej�w Nauki Polskiej od roku 1953.Udzia� w radzie redakcyjnej wydawnictw zbiorowych:Biblioteka Klasyk�w Pedagogiki od roku 1955.�r�d�a do Dziej�w Kultury Fizycznej od roku 1959.Autor licznych rozpraw i artyku��w drukowanych w czasopismach nauko-wych, prasie tygodniowej i codziennej, w Polsce i za granic�:�My�l Filozoficzna", �Studia Filozoficzne", '(.Kwartalnik Pedagogiczny", �Prze-gl�d Humanistyczny", �Kwartalnik Historii Nauki i. Techniki", �Nauka Polska",�Kultura i Spo�ecze�stwo", �Nowa Kultura", �Przegl�d Kulturalny".�Syntheses" (Belgia).�Revue de Synthese" (Francja).�Probierni delia Pedagogia" (W�ochy).�International Review of Education (UNESCO).�The Year Book of Education".CZʌ� PIERWSZAZ dziej �w kulturyi ujychoiuaniaIdea �adu w filozofii O�wieceniaPrzedmiotem niniejszych rozwa�a� jest analiza idei �adu i jej funkcjiw filozofii O�wiecenia, przede wszystkim O�wiecenia francuskiego.�ad jest istotn� kategori� my�li o�wieceniowej, organizuj�c� w �wia-topogl�d 'do�wiadczenie potoczne, dane nauki, warto�ci moralne, reflek-sj� socjologiczn�. Warto�ciowanie instytucji politycznych i rezultat�wpoznawczych nauki, pytanie o> sens ludzkich dzia�a� i znaczenie humani-styczne przyrody, racjonalizacja wybor�w moralnych i hierarchizacjawarto�ci dokomuj� si� w my�li o�wieceniowej przez odniesienie do �adu.Spory �wiatopogl�dowe i starcia ideologiczne przybieraj� niezmierniecz�sto- charakter dyskusji na temat �adu i miejsca cz�owieka w strukturze�wiata. Obok �natury" i �rozumu" centralna to kategoria w o�wiecenio-wym obrazie �wiata � je�eli daje si� w og�le przeprowadzi� wyra�nagranica mi�dzy tymi kategoriami. �Natura" jest bowiem rozumiana jako�racjonalny porz�dek", a �rozum" jako' daj�ce si� odkry� w �wiecie upo-rz�dkowanie proces�w i rzeczy *. W�r�d konfuzji znaczeniowej wok�tych termin�w daje si� nawet wyr�ni� intencja uznaj�ca ��ad" za kate-gori� nadrz�dn� w stosunku do' �natury". ��ad" wznosi si� w�wczas po-nad przeciwie�stwo �natura�kultura", ma wyra�a� ci�g�o�� mi�dzy�wiatem przyrody danym cz�owiekowi a �wiatem przez samego- cz�owiekastworzonym. O donios�o�ci tej kategorii w ca�ej o�wieceniowej wizji�wiata najlepiej �wiadczy� mo�e przyk�ad Voltaire'a, dla kt�rego roz-strzygni�cie problemu istnienia lub nieistnienia �adu w �wiecie przy-biera charakter egzystencjalny. Gdy w po�owie lat pi��dziesi�tych sze-reg okoliczno�ci, zar�wno osobistych, jak i historyczno-spe�ecznych, po-woduje dezyntegracj� koherentnego- obrazu �wiata Voltaire'a i stawiago wobec problemu �jak �y� dalej", to rozwi�zanie kryzysu jest dla�zale�ne cd odpowiedzi na pytanie: �Czy naprawd� istnieje �ad w �wie-* Por. definicje s�ownikowe termin�w ordre i natur� zawarte w Dictionnairede la langue francaise Richeleta, wyd. 1799, oraz w Dictionnaire de l'AcademieFrancaise, wyd. 1787. � Por. r�wnie� wyr�nienia znaczeniowe w zestawieniuA. Lovejoya. A. Lovejoy and G. Eoas Primitivism and related ideas in Anti�uity.Baltimore 1935, s. 12�13; 454�455.13cie"? Trz�sienie ziemi w Lizbonie mog�o si� sta� dodatkow� przyczyn�wybuchu tego kryzysu moralnego tylko1 dlatego, �e Voltaire nie rozpa-truje go jako faktu przyrodniczego i nie pyta o; jego- przyrodnicze 'deter-minacje. Zag�ada Lizbony jest dla� problemem �wiatopogl�dowym dla-tego, �e w dramatyczny spos�b kwestionuje istnienie �adu. Je�li za� �adunie ma, to � aby sparafrazowa� Fiodora Dostojewskiego- � �wszystkowolno" *. Casus Voltaire'a jest najbardziej (obok Jean Jac�ues Rou-sseau) dramatyczny, ale nie izolowany. O�ywion... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony