8862, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JADWIGA KUCZY�SKA-KWAPISZDZIECI NIEWIDOMEI S�ABOWIDZ�CEZAK�ADY DLA NIEWIDOMYCHw LASKACH05-080 Izabelin k. WarszawyBIBLIOTEKA TYFLOLOGiCZNASeria ONE S� W�R�D NASJadwiga Kuczy�ska-KwapiszDzieci niewidome i s�abowidz�ceWarszawa 1996CENTRUM METODYCZNEPOMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJMINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJZesp� redakcyjnyprof. dr hab. Krystyna Ostrowskadyrektor CMPP-P MEN Warszawamgr Jadwiga Boguckakierownik Zespo�u ds. Integracji CMPP-P MENprof. dr hab. Ma�gorzata Ko�cielskakierownik Katedry Psychologii Klinicznej przy Wydziale Psychologii Uniwersytetu WarszawskiegoSfinansowano ze �rodk�w Pa�stwowego Funduszu Rehabilitacji Os�b Niepe�nosprawnych w ramach realizacji rz�dowego� Programu dzia�a� na rzecz os�b niepe�nosprawnych i ich integracji ze spo�ecze�stwem "Projekt ok�adkiMonika HandkeFotoPiotr BoguckiZAK�ADY DLA NIEWIDOMYCHw LASKACH05-080 izabelinBIBLIOTEKA TYFLOLOGICZNA� Copyright by Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1996ISBN 83-86954-01-9Sk�ad �Sk�adacz" s.c, Ostro��ka, tel. 36-94Druk �A-Z Color", Ostro��ka, tel. 45-85One s� w�r�d nas: dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi, dysleksj�,niedos�uchem, pora�eniem m�zgowym; upo�ledzeniem umys�owymi wieloma innymi problemami w rozwoju.Czy rozumiemy ich trudno�ci? Czy chcemy i potrafimy im pom�c?Do�wiadczenia wielu kraj�w, a tak�e nasze, polskie do�wiadczeniaszkolnictwa integracyjnego wskazuj�, �e dzieci z zaburzeniami w roz-woju i tzw. specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie musz� si� uczy�w odr�bnych szko�ach, i by� izolowane od normalnie rozwijaj�cych si�r�wie�nik�w. 7V\oga uczy� si� i by� raze-m ze wszystkimi � pod wa-runkiem, �e b�dziemy chcieli je bli�ej pozna�; dostrzec ich podobie�-stwo i odr�bno�� i uwzgl�dni� obydwie w�a�ciwo�ci w dydaktyce, wewzajemnym wsp�yciu.Seria �One s� w�r�d nas", przygotowana przez specjalist�wwsp�pracuj�cych z Centrum Pomocy Psyehologiczno-Pedagogicznej,AAC/\1, "^a za zadanie przybli�y� nauczycielom, rodzicom i uczniomspecyficzne problemy funkcjonowania szkolnego dzieci z zaburzeniamiw rozwoju i wskaza� kierunki i sposoby rozwi�zywania tych proble-m�w. Zach�camy Czytelnik�w do prezentowania w�asnych pomys��wpomocy dzieciom i dzielenia si� swoimi osi�gni�ciami z Centrum.C7ntergracja szkolna, zgodne i tw�rcze wsp�ycie wszystkich dzie-ci jest nasz� wsp�ln� szans�.Odkryjmy jej warto��.Zesp� redakcyjnyLIST NIEWIDOMEJ UCZENNICYDO KOLE�ANEK I KOLEG�WChodz� do szko�y podstawowej.Tak jak moje kole�anki lubi� si� ba-wi� i �mia�. Wiem, �e niekt�rym lu-dziom wydaje si� to dziwne. Dlaczegotak jest?Jestem niewidoma. Taka si� uro-dzi�am. Wi�kszo�� ludzi widzi i wy-daje im si�, �e moja sytuacja jest nie-zwykle tragiczna, �e ja nie wiem, cosi� wok� mnie dzieje, �e nic nie rozu-miem, niewiele umiem. Oczekuj�, �epowinnam by� zawsze smutna. Sz�amkiedy� z kole�ank�, w r�ku mia�am la-sk�. Jacy� ch�opcy si� nam przygl�da-li. Opowiada�y�my sobie r�ne weso�ehistorie i g�o�no si� �mia�y�my. I wte-dy us�ysza�am, jak jeden z ch�opc�wm�wi do drugiego: � A widzisz, onanie jest niewidoma, bo si� �mieje.Niekt�rzy si� nade mn� lituj�. Raz,kiedy czeka�am na mam� przed bram�,kto� w�o�y� mi do kieszeni z�ot�wk�.Inni mnie unikaj�, bo nie wiedz�, jak zemn� rozmawia�. Nie rozumiej� mojejsytuacji, dlatego chc� j� wam wyja�ni�.Co to znaczy nie widzie�?Ja nie widz� od pocz�tku mojego�ycia i nikt dok�adnie nie wie, dlacze-go tak si� sta�o. A mimo to wiele rze-czy mog� jednak robi� sama. Dobrzes�ysz�. Mam bardzo sprawne r�ce, no-gi i ca�e cia�o. Robi� r�ne rzeczyz gliny i plasteliny. Czuj� zapachy.Odr�niam smaki. Potrafi� my�le�, za-pami�tywa�, uwa�nie s�ucha�. Lubi�si� uczy�. Umiem pisa� i czyta�. Znamwiele piosenek i wierszy. Zdarza si�,�e nie odrobi� lekcji, ale to nie jest ta-kie niezwyk�e, bo i moje kole�anki te�o tym zapominaj� albo maj� co� cie-kawszego, podobnie jak i ja, do zrobie-nia.Co mnie interesuje?Lubi� si� bawi� i interesuje mnieto samo, co i moich r�wie�nik�w. Kie-dy� moja kole�anka powiedzia�a domnie: � Zobacz, jak� dosta�am spin-k� do w�os�w i korale. � I zaraz si�zmiesza�a, i mnie przeprosi�a. Zupe�-Ryc. 1. Korale mo�na �ogl�da�" r�komanie niepotrzebnie. Przecie� �yjemyw tym samym �wiecie, pos�ugujemysi� tym samym j�zykiem. Ja nie wi-dz�, ale interesuj� si� mod� i z wielk�przyjemno�ci� obejrza�am spink� i ko-rale dotykiem (ryc. 1).M�j brat i koledzy ogl�daj� meczeNBA i graj� w koszyk�wk�.Ja r�wnie� interesuj� si� lig� NBA,znam nazwy dru�yn i nazwiska wieluzawodnik�w. Mog� r�wnie� rzuca�pi�k� do kosza. Je�eli do siatki jestprzywi�zany dzwoneczek, to s�ysz�i ciesz� si�, �e uda�o mi si� celnie rzu-ci�. Moja pi�ka te� ma w �rodku dzwo-neczek, w�wczas �atwiej mi j� odna-le��. Zawodnicy NBA czasem w ce-lach treningowych, a czasem dla zade-monstrowania swoich umiej�tno�ci,te� rzucaj� do kosza w opaskach zas�a-niaj�cych oczy.Bardzo lubi� p�ywa�. W basenieczuj� si� �wietnie. W jeziorze lubw morzu wol� p�ywa� w towarzystwie;my�l�, �e wszyscy tak wol�.Lubi� gra� w chi�czyka, warcaby,szachy i w domino. W te gry mog�gra� ze wszystkimi. Mam je �ubrajlo-wione", tzn. wykonane tak, abym mo-g�a je rozr�nia� dotykiem.Ch�tnie chodz� do kina, teatru i nakoncerty. Jestem zadowolona, je�li kto�opowie mi o dekoracjach i strojach.Czasem na filmie lub w sztuce s� takiesytuacje, �e aktorzy uzupe�niaj� tre��gestami, w�wczas gubi� si� w akcji.Wtedy dobrze, je�eli obok mnie siedziprzyjaciel, kt�ry mi kr�tko wyja�ni,o co chodzi.Lubi� wycieczki i w�dr�wki po g�-rach. W�wczas mam tyle nowych wra-�e�! W g�rach czuj� inne powietrze,wiatr, inne g�osy przyrody, szum poto-k�w. Jestem dumna, je�li zdob�d�, po-mimo trudu, kolejny szczyt.Mam kilka ulubionych audycji ra-diowych, a tak�e lubi� nagrywa� pio-senki na swoje kasety magnetofonowe.Czy mog� samodzielnie chodzi�?Pewnie ka�dy bawi� si� w �ciuciu-babk�" i wie, �e mo�na si� porusza�z zawi�zanymi oczami. Ja potrafi� sa-modzielnie chodzi�, pomaga mi w tymmoja laska. Dzi�ki niej wiem, jaki jestchodnik, czy nie ma w nim dziur, roz-poznaj� kraw�niki, wyczuwam, gdyco� przede mn� stoi.Po d�wi�kach rozpoznaj� ulic�; od-g�os hamuj�cych autobus�w i tramwa-j�w podpowiada mi, gdzie jest przysta-nek. Szmer otwieranych drzwi m�wiRyc. 2. Najlepiej dla osoby niewidomej jest trzy-ma� przewodnika za r�k� tu� nad �okciem i i��p� kroku z ty�umi, gdzie jest wej�cie. Pomagaj� mi te�odg�osy krok�w i rozm�w ludzi; upew-niem si�, �e skoro tak wiele os�b idziebezpiecznie, to i ja na nic nie wpadn�.Czasem mam k�opoty z trafieniemdo miejsca, do kt�rego chc� doj��,szczeg�lnie, gdy id� tam pierwszy raz.Ciesz� si�, gdy kto� zaproponuje mipomoc. W�wczas trzymam go za r�k�tu� nad �okciem i id� za nim p�l krokuz ty�u (ryc. 2). Ten spos�b trzymaniajest dla mnie wygodny, poniewa� poruchach cia�a mojego przewodnikarozpoznaj�, czy idziemy w g�r�, czyw d� lub � czy skr�camy.Zdarza si�, �e kto� na ulicy chce mipom�c i bez uprzedzenia zaczyna po-pycha� mnie przed sob�. Jest to dlamnie bardzo nieprzyjemne...Czyta�am o niezwyk�ych osi�gni�-ciach dw�ch niewidomych Brytyjczy-k�w. Zdobyli oni najwy�szy szczytEuropy � Mont Blanc. Obaj alpini�cikorzystali w czasie wspinaczki jedy-nie z pomocy ps�w przewodnik�w. Jate� chcia�abym mie� w przysz�o�cipi�knego owczarka niemieckiego lublabradora! Tata obiecuje, �e b�d� gomia�a, kiedy uko�cz� 16 lat.W jaki spos�b pisz� i czytam?Wszystkich fascynuje to, �e mog�czyta� i pisa�. A to dzi�ki genialnemuabcdefghij� o� 0� 0000O00000O0000oo� 0ooO0O0� o00000O00oooooooooooooo00ooook1mnpqrst� o� 0000000000OOlO0oo�oooO000� o0 00 0� o� #� o� 0� o0O0O� o� 00O� 00OuVXyZ�[�]� o� o000O00000OOlO0oo� 0ooO0� o00��� 0�t���znakmiana/�w� o� 000000O00000OOlO0oo� 0ooOlO0� o0 00 0� o0 0000000O00001O00001001.91�*"ooooooOOOOoooo00oooo� o� o0 000000 0000O01O0oo� oooO0O0� o00000O00znakznakznakzn. wlk.zn.drukudiakr.wierszacyfrowyliterywyr�n.O000O0O000OlO0O0ooooOO00oo00ooOl00O00000oo000O0000� IO0000000apostrof�OOooooOOoo00� O��O012345o#� oo�0OOl00O000O0 0Oo*ooo*00OlOOO0O000 00� �oo� �oo00OO00OO0 OO6789o*00o*00Ol� 000O0O0 00Ol� oo�00Ol)0O000O0 00**oo� �oo**00**oo0 OORyc. 3. Pismo Braille 'a polega na rozmieszczeniu sze�ciu punkt�w na obwodzie prostok�tawynalazkowi Louisa Braille'a, kt�ryopar� sw�j system na sze�ciu punk-tach. Gdy chc� napisa� literk� a, to pi-sz� tylko jedn� kropk�. Literka b toju� dwie kropki. Pisz� na do�� grubympapierze, wyciskam litery d�utkiemz pomoc� specjalnej tabliczki. Umiemte� pisa� na specjalnej maszynie braj-lowskiej. Kupi�am te pomoce w Pol-skim Zwi�zku Niewidomych. A mo�eTy spr�bujesz zapisa� systemem braj-la swoje imi� i nazwisko? Pewnie niemasz specjalnych pomocy, ale mo�eszpisa� d�ugopisem na zwyk�ej kartce,stawiaj�c kropeczki w odpowiednichmiejscach. Ja czytam dotykaj�c lekkoliter palcem wskazuj�cym, a Ty spr�-buj przeczyta� wzrokiem. Ten systemmo�esz zastosowa� w zabawach har-cerskich, w podchodach lub innychgrach terenowych.Opr�cz ksi��ek, kt�re czytam sa-modzielnie brajlem, mam te� ksi��kinagrane na kasetach magnetofono-wych, czytane przez lektora. Wypo�y-czam je w bibliotece ksi��ek m�wio-nych Polskiego Zwi�zku Niewido-mych. Znajduj� si� one r�wnie� w nie-kt�rych bibliotekach publicznych.Czego nie lubi�?Z lektur, nie lubi� Katarynki Bole-s�awa Prusa. Ka... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony