8864, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Andrzej Giry�ski, Stefan PrzybylskiIntegracja spo�ecznaos�b upo�ledzonych umys�owow �wietle ujawnianych do nichnastawie� spo�ecznychWy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnejim. Marii GrzegorzewskiejWarszawa 1993Badania finansowane przez Resortowy Program Bada� Podstawowych 111.32Kierownik: prof. dr hab. Jan Pa�czykWydanie pracy finansowane przez Ministerstwo Edukacji NarodowejOpiniowali: doc. dr Marianna Marek-Rukaprof.dr hab. Zofia S�kowskaRedaktor: Julita Kobos� Copyright byWydawnictwo Wy�szej Szko�y Pedagogiki Specjalnejim. Marii GrzegorzewskiejWarszawa 1993Sk�ad tekstu: Przedsi�biorstwo Handlu i Us�ug �Dalatel", Warszawa, Al. Niepodleg�o�ci 221.Druk: Oficyna Wydawnicza Politechniki WarszawskiejNak�ad 200 egz. ^^ J111.32SPIS TRE�CIi221.WST�PRozdzia� I. PROBLEMY KSZTA�CENIA INTEGRACYJNEGORola os�b upo�ledzonych umys�owo w integracji spo�ecznej...............Pe�nosprawni r�wie�nicy uczni�w upo�ledzonych umys�owo a kszta�cenie inte-gracyjne ...............................""rrr."": .".".-.""*]..Nauczyciele a integracja uczni�w niepe�nosprawnych ..................Rodzice a kszta�cenie integracyjne................................Spo�ecze�stwo a integracja spo�eczna..............................Rozdzia� II. METODOLOGIA BADA�Problemy i pytania badawczeTechniki badawczeTeren bada�Osoby badaneRozdzia� III. ANALIZA I INTERPRETACJA WYNIK�W BADA�Do�wiadczenia nauczycieli szk� masowych z pracy z dzie�mi upo�ledzonymiumys�owo..............................................Stan kontakt�w zachodz�cych mi�dzy dzie�mi pe�nosprawnymi a ich r�wie�-nikami o obni�onym poziomie intelektualnym w ocenie nauczycieli szk�masowych .............................................Kszta�cenie dzieci upo�ledzonych umys�owo w opinii nauczycieli szk� maso-wych .................................................Stan deklarowanej przez nauczycieli wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej .Dostrzeganie przez nauczycieli pracuj�cych z dzie�mi upo�ledzonymi umys�o-wo mo�liwo�ci wsp�lnego nauczania dzieci o r�nym poziomie intelektu-alnym .................,..............................Dostrzeganie przez nauczycieli pracuj�cych z upo�ledzonymi umys�owo po-trzeby istnienia kontakt�w mi�dzy dzie�mi o zr�nicowanym poziomie inte-lektualnym .............................................Integracja spo�eczna dzieci upo�ledzonych umys�owo w ocenie nauczycieliszk� specjalnych, preferowane formy kszta�cenia..................Dostrzeganie przez m�odzie� pe�nosprawn� zr�nicowania mo�liwo�ci intelek-tualnych os�b stanowi�cych �rodowisko spo�eczne .................Stan wiedzy m�odzie�y pe�nosprawnej o osobach upo�ledzonych umys�owoi jej kontakty z r�wie�nikami upo�ledzonymi umys�owo .............Gotowo�� uczni�w pe�nosprawnych do w��czenia si� w proces integracji szko-lnej i pozaszkolnej z r�wie�nikami o obni�onym poziomie intelektualnym .8101213161820223336383861Ocena dotychczasowych kontakt�w z r�wie�nikami pe�nosprawnymi dokonanaprzez uczni�w najstarszych klas szk� specjalnych .................. 65Dostrzeganie przez uczni�w ucz�szczaj�cych do plac�wek szkolnictwa specjal-nego potrzeby i mo�liwo�ci wsp�lnej nauki z r�wie�nikami pe�nosprawnymi 67Stopie� zadowolenia dziecka z upo�ledzeniem umys�owym i jego rodzic�wz okre�lonej plac�wki kszta�cenia specjalnego...................... 71Pogl�dy rodzic�w posiadaj�cych dziecko pe�nosprawne i rodzic�w posiadaj�-cych dziecko niepe�nosprawne na temat potrzeby i miejsca kszta�cenia dzie-ci z upo�ledzeniem umys�owym ............................... 75Stan kontakt�w spo�ecznych dzieci o r�nych mo�liwo�ciach intelektualnychw ocenie rodzic�w, korzy�ci i niebezpiecze�stwa z tym zwi�zane ......... 80Typowe formy sp�dzania wolnego czasu przez m�odzie� ucz�szczaj�c� do pla-c�wek szkolnictwa specjalnego w opinii i ocenie rodzic�w ............ 85Stan znajomo�ci i dotychczasowe kontakty �rodowiska lokalnego z osobamiupo�ledzonymi umys�owo.................................... 87Dostrzeganie przez badanych potrzeby istnienia kontakt�w os�b o r�nym po-ziomie intelektualnym ...................................... 90Opinie �rodowiska lokalnego na temat potrzeby i miejsca kszta�cenia dzieciz upo�ledzeniem umys�owym................................. 94Sytuacja rodzin wychowuj�cych dziecko upo�ledzone umys�owo w ocenie ba-danych ................................................. 97Dystans spo�eczny ujawniany przez �rodowisko w stosunku do upo�ledzonychumys�owo w zestawieniu z innymi kategoriami os�b niepe�nosprawnych . . 100S�dy badanych grup spo�ecznych o osobach niepe�nosprawnych.......... 109/^Nastawienia badanych grup spo�ecznych do os�b upo�ledzonych umys�owowynikaj�ce z zastosowania testu zda� niedoko�czonych.............. 111Podsumowanie, uwagi i wnioski ko�cowe ......................... 114ZA��CZNIKI:1. Ankieta dla nauczycieli szk� masowych ........................ 1202. Ankieta dla nauczycieli klas/szk� specjalnych dla dzieci upo�ledzonychumys�owo w stopniu lekkim................................. 1233. Ankieta dla nauczycieli klas/szk� specjalnych dla dzieci upo�ledzonychumys�owo w stopniu umiarkowanym i znacznym .................. 1264. Ankieta dla rodzic�w dzieci pe�nosprawnych ..................... 1295. Ankieta dla rodzic�w dzieci z plac�wek szkolnictwa specjalnego....... 1316. Ankieta dla uczni�w klas najstarszych szk� masowych.............. 1347. Kwestionariusz wywiadu do badania stosunku uczni�w szk� specjalnychdo r�wie�nik�w ucz�cych si� w szkole masowej................... 1378. Kwestionariusz wywiadu do badania �rodowiska lokalnego (s�siedzi bli�si) 1399. Kwestionariusz wywiadu do badania �rodowiska lokalnego (s�siedzi dalsi) 141BIBLIOGRAFIA........................................... 143WST�PNa przestrzeni lat stosunek spo�ecze�stwa do os�b niepe�nosprawnych ulega�zmianom. Pocz�tkowo ewoluowa� od eliminowania tych os�b (zabijania) doizolowania ich od szerszych kr�g�w spo�ecze�stwa. By� to okres, kt�ry mo�nanazwa� okresem segregacji, a histori� opieki, wychowania i nauczania � histori�segregacji. Okres przeciwstawny do wspomnianego nazywamy okresem integracjios�b niepe�nosprawnych ze spo�ecze�stwem. Ma on tak�e swoj� historyczn�perspektyw�. Historia integracji wi��e si� przede wszystkim z rozwojem jej teorii,kt�ra r�wnie� znalaz�a zastosowanie w praktycznej realizacji w �yciu spo�ecznym.Pocz�tek historii integracji jest trudny do ustalenia. Niemniej jednak, nie wdaj�c si�w historyczne rozwa�ania, mo�na powiedzie�, �e idea ta zacz�a nabiera� rozg�osuw latach sze��dziesi�tych naszego stulecia. W latach tych w wielu krajach zmienia�si� przede wszystkim stosunek do os�b niepe�nosprawnych i kreowano nowezasady, kt�re spowodowa�y wkr�tce zmiany instytucjonalne. 'Lata sze��dziesi�te tobudowanie w wielu krajach podwalin do innego sposobu widzenia osoby niepe�no-sprawnej. ��czy�o si� to przede wszystkim z tworzeniem nowej terminologii i nada-waniem starym poj�ciom nowych znacze�. Powstanie tej terminologii pozwoli�otworzy� nowe prawa, kt�re torowa�y drog� do innej rzeczywisto�ci, do nowychrozwi�za� instytucjonalnych. Wszystko to, co dzia�o si� wok� spraw dotycz�cychintegracji, mia�o sw�j spo�eczny rezonans.Przyjmowanie nowego sposobu my�lenia, a w konsekwencji i dzia�ania, na-st�powa�o w r�nych krajach z wi�kszymi lub mniejszymi oporami. Najwcze�nieji najszerzej idea ta, ten spos�b traktowania niepe�nosprawnych zyska�y spo�ecznyakces w Stanach Zjednoczonych i niekt�rych krajach skandynawskich (g��wniew Szwecji), w p�niejszym czasie w Wielkiej Brytanii i we W�oszech.W Polsce zainteresowano si� ni� w latach siedemdziesi�tych. Ukaza�o si� wtedy Nwiele publikacji, w kt�rych pr�bowano przedstawi� jej istot�, zalety i wady(A. Hulek, 1969, 1977; O. Lipkowski, 1976). W tym czasie �rodowisko zajmuj�cesi� problemami terapii i praktyki pedagogiki specjalnej podzieli�o si� na dwa obozy,przy czym nie by�o to wynikiem konfliktu mi�dzy zwolennikami a przeciwnikamitej idei, gdy� granica podzia�u by�a umiejscowiona mi�dzy zwolennikami integracjica�kowitej (totalnej) a zwolennikami integracji cz�ciowej! 4^ .<//Polaryzacja stanowisk w �rodowisku maj�cym wp�yw na kszta�towanie politykikszta�cenia sprawi�a, i� przyj�te w konsekwencji rozwi�zania maj� charakterpo�redni i s� swego rodzaju p�rodkami. Z jednej strony stwarzaj� one mo�liwo��integracji ca�kowitej, z drugiej za� � akceptuj� i podtrzymuj� takie formykszta�cenia, kt�re niewiele maj� wsp�lnego z ide� integracji. Istnieje zatem potrzebabli�szego poznania i oceny funkcjonuj�cego w Polsce systemu kszta�cenia.W przeprowadzonych badaniach poddano analizie pewien wycinek realizowanejidei integracji w naszej polskiej rzeczywisto�ci. Jest nim funkcjonuj�cy w kraju sys-tem kszta�cenia dzieci, kt�re w przyj�tej u nas nomenklaturze okre�lane s� jakoupo�ledzone umys�owo. Analiza ta jest szczeg�lnie istotna, gdy� dotyczy najlicz-niejszej populacji (spo�r�d innych wyr�nionych u nas kategorii niepe�nosprawno�ci)i bardzo zr�nicowanej wewn�trznie (od niewielkiego upo�ledzenia a� do bardzog��bokiego). Wycinkowo�� przeprowadzonych bada� polega na tym, �e uwzgl�dnio-no w nich jedynie cz�� owej populacji, a mianowicie dzieci i m�odzie� w wiekuszkolnym. Pomini�to jak�e istotne w ca�o�ciowym rozpatrywaniu tego zjawiskaproblemy dzieci (a zw�aszcza ich rodzin) w wieku przedszkolnym, jak te� problemyos�b doros�ych (praca, wypoczynek itp.). Wynika�o to jedynie z ograniczonychmo�liwo�ci organizacyjnych, technicznych czy materialnych.Postawienie swego rodzaju diagnozy, po kilkunastu latach podejmowaniar�norakich pr�b s�u��cych integracji, mo�e ukaza�, w jakim st... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony