8874, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WSPOMAGANIE ROZWOJU UCZNI�WZE SPECJALNYMI POTRZEBAMIEDUKACYJNYMIPod redakcj�Danuty OsikAnny WojnarskiejWYDAWNICTWO UNIWERSYTETU MARII CURIE-SK�ODOWSKIEJ LUBLIN 2001t 5. ;??'AKl ADY DLA NIEWIDOMYCHw LASKACH..,80 izabelin k/WarszawyfPro^ c/r Piab. Roman OssowskiRedakcjaJolanta J�drakProjekt ok�adkii stron tytu�owychMarta i Zdzis�aw KwiatkowscySk�adStanis�aw Kosior� by Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001ISBN 83-227-1702-4WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU MARII CURIE-SK�ODOWSKIEJ20-031 Lublin, pl. Marii Curie-Sk�odowskiej 5tel. (0-81) 537-53-04, 537-53-02 (kolporta�), fax 537-53-02http://press.umcs.lublin.plSpis tre�ciWst�p.......................... 9. /. Specjalne trudno�ci w uczeniu si� i zaburzenia rozwojowe oraz sposobyich przezwyci�aniaPiotr Gindrich -Nasilenie zjawiska specyficznych i niespecyficznych trudno�ci w uczeniuw�r�d uczni�w szk� masowych w �wietle wynik�w ankiety..... 17Gra�yna Kwa�niewska, Anna WojnarskaFormy pomocy uczniom z inteligencj� ni�sz� ni� przeci�tna w przezwyci�-�aniu trudno�ci i niepowodze� szkolnych ........... 23Anna WojnarskaCharakterystyka proces�w pami�ciowych dzieci z obni�on� sprawno�ci�intelektualn�...................... 31Teresa Balicka, Janusz KirenkoSpostrzeganie siebie i innych a decentracja interpersonalna u dzieci z pro-blemami zdrowotnymi z m�odszych klas szkolnych........ 43Danuta Osik, Piotr GindrichTrudno�ci przystosowawcze uczni�w dyslektycznych ujawniaj�ce si� w samo-ocenie......................... 51Dorota Chlebio-AbedNeurolingwistyczne programowanie jako metoda wspomagania dzieckaz trudno�ciami rozwojowymi i wychowawczymi w edukacji szkolnej . . 59Urszula SokalWspomaganie uczni�w szko�y podstawowej przejawiaj�cych trudno�ci w na-uce i zachowaniu (na przyk�adzie Szko�y Podstawowej im. B. Malinow-skiego w Woli woj. katowickie)................ 676 Spis tre�ciEl�bieta SolarzRola pedagoga szkolnego w zasadniczej szkole zawodowej we wspomaganiuucznia z trudno�ciami rozwojowymi i wychowawczymi....... 73Beata Bancerz-AndrzejewskaNowe spojrzenie na rewalidacj� indywidualn� uczni�w s�abo widz�cychz trudno�ciami w nauce.................. 77Ewa LewandowskaDlaczego warto wykorzystywa� komputery w rewalidacji dzieci o zaburzonymrozwoju?........................ 83Dorota TurskaWspieranie rodzin dzieci zdolnych � przyk�adowe do�wiadczenia angielskie 89//. Stymulacja rozwoju os�b upo�ledzonych umys�owo _. . .. .Gra�yna TkaczykMetody nauczania ca�o�ciowego stosowane w kszta�ceniu dzieci upo�ledzo-nych umys�owo w stopniu lekkim............... 95Zenon GajdzicaZa�o�one a rzeczywiste funkcje podr�cznika dla ucznia lekko upo�ledzonegoumys�owo....................... 105Jolanta Szada-Borzyszkowska, Alicja ZarinOrganizacja pomocy upo�ledzonym dzieciom w wieku przedszkolnym wRosji ......................... 115El�bieta MinczakiewiczKszta�towanie umiej�tno�ci komunikacyjnych w procesie wspomagania roz-woju dzieci g��biej upo�ledzonych umys�owo.......... 123Miros�awa �mudzkaWp�yw nauczania dwupoziomowego na wspomaganie m�odzie�y z upo�le-dzeniem umys�owym................... 131Agnieszka �ytaRola �wicze� logorytmicznych w terapii pedagogicznej dzieci g��biej upo-�ledzonych umys�owo................... 137///. Za�o�enia i realizacja idei integracji dzieci niepe�nosprawnychHelena �a� " ' ' " ' ' ' : ' 'Wiedza nauczycieli szk� publicznych o kszta�ceniu dzieci niepe�nospraw-nych .......................... 145Ewa Domagala-Zy�k ??�??�? ?Modyfikacja postaw przysz�ych pedagog�w wobec uczni�w niepe�nospraw-nych i ich integracji z zespo�ami klasowymi........... 155Irena Sta�czakWspomaganie rozwoju uczni�w w zespo�ach integracyjnych w klasach po-cz�tkowych ....................... 159Spis tre�ci7Marzenna ZaorskaIntegracja a uczenie �bycia cz�owiekiem"............. 167Agnieszka Sakowicz-Bobory�wPodmiotowa rola rodzic�w w edukacji integracyjnej uczni�w z wad� s�uchu 181Marzena KowalukWychowanie s�uchowe jako czynnik umo�liwiaj�cy integracj� spo�eczn� os�bniedos�ysz�cych..................... 187Gra�yna WalczakPodyplomowe studium z zakresu wczesnej rehabilitacji dzieci s�abo widz�-cych i niewidomych.................... 193Danuta OsikKontakty rodzic�w z dzieckiem niewidomym w m�odszym wieku szkolnymucz�cym si� w szkole specjalnej............... 201Dorota Pstr�gIntegracja uczni�w niedostosowanych spo�ecznie ze �rodowiskiem jako pod-stawa dzia�alno�ci profilaktyczno-resocjalizacyjnej szko�y...... 207Jolanta OstaszDzieci z zespo�em m�zgowego pora�enia dzieci�cego w m�odszym wiekuszkolnym � pr�ba charakterystyki.............. 219Regina Anna R�alska, Kamila MironowskaPotrzeby terapeutyczno-edukacyjne dziewczynek z zespo�em Retta a polskarzeczywisto��...................... 229!?.-. ,,'AW dniach 29-30 maja 1998 r. w Kazimierzu Dolnym odby�a si� og�lno-polska konferencja naukowa zorganizowana przez Zak�ad Psychopedagogi-ki Specjalnej UMCS w Lublinie nt. �Miejsce i rola pedagogiki specjalnejw teorii i praktyce og�lnopedagogicznej". Tematyka konferencji wzbudzi�aogromne zainteresowanie, co zaowocowa�o bogactwem materia�u, zar�wnow sensie jako�ciowym, jak i ilo�ciowym. W zwi�zku z tym materia�y pokon-ferencyjne zosta�y opublikowane w dw�ch cz�ciach, wyodr�bnionych zewzgl�du na tematyk� zawart� w przedstawionych na konferencji referatachi komunikatach. Pierwsza, zatytu�owana Interdyscyplinarno�� w teorii i praktycepedagogiki specjalnej, zosta�a opublikowana pod redakcj� prof. dr hab. MariiChodkowskiej. Oddawana w r�ce czytelnik�w cz�� druga, to rezultat wymia-ny wzajemnych do�wiadcze� na temat pomocy dzieciom ze specyficznymii niespecyficznymi trudno�ciami w uczeniu si� oraz perspektyw rozwoju in-tegracyjnego modelu kszta�cenia.Prezentowana ksi��ka sk�ada si� z trzech cz�ci:I. Specjalne trudno�ci w uczeniu si� i zaburzenia rozwojowe orazsposoby ich przezwyci�ania. ......II. Stymulacja rozwoju dzieci upo�ledzonych umys�owo.III. Za�o�enia i realizacja idei integracji dzieci niepe�nosprawnych.W ka�dej z wyr�nionych cz�ci artyku�y zosta�y uporz�dkowane tema-tycznie wed�ug nast�puj�cej kolejno�ci: najpierw artyku�y teoretyczne, na-st�pnie sprawozdania z bada�, a na ko�cu opisy do�wiadcze� rewalidacyj-nych stanowi�cych pr�b� zaprezentowania czynno�ci terapeutycznych orazw�asnych refleksji wok� organizacji i efekt�w rewalidacji. �Specjalne trudno�ci w uczeniu si� (Special Learning Disabilitie�) dotycz�tylko wybranych aspekt�w uczenia si� w przeciwie�stwie do trudno�ci og�l-10Wst�pnorozwojowych. Tak jest w przypadku dysleksji rozwojowej lub dyskalkulii,gdy przy dobrym lub nawet bardzo dobrym poziomie osi�gni�� w innychdziedzinach ucze� manifestuje trudno�ci w czytaniu, pisaniu lub liczeniu.W odr�nieniu od specjalnych, trudno�ci niespecyficzne dotycz� tych sy-tuacji, gdy przyczyna wp�ywa na ca�okszta�t rezultat�w osi�gni�� dziecka,tak jak w przypadku upo�ledzenia umys�owego, zaburze� emocjonalnych,nadpobudliwo�ci, zaburze� uwagi. Jednak�e zbyt cz�sto trudno�ci w ucze-niu si� ��czone s� z upo�ledzeniem umys�owym, a jest to b��d o powa�nychkonsekwencjach praktycznych. Rozwa�aniom definicyjnym na ten temat po-�wi�cony jest artyku� P. Gindricha. W polskich realiach przyj�to termin niew pe�ni pokrywaj�cy si� ze �wiatowym poj�ciem SLD, a mianowicie �spe-cjalne potrzeby edukacyjne". Obejmuje on swym znaczeniem m.in. dzieciz obni�on� sprawno�ci� intelektualn�, kt�re formalnie zaliczane s� do sze-roko poj�tej normy i powinny ucz�szcza� do szk� masowych, ale kt�re nies� w stanie podo�a� stawianym im wymaganiom programowym. G. Kwa-�niewska i A. Wojnarska przeprowadzaj� dyskusj� na temat najbardziej ade-kwatnego miejsca ich edukacji. Analiza mo�liwo�ci zapami�tywanego ma-teria�u dokonana w artykule A. Wojnarskiej wskazuje ponadto, �e sytuacjatych dzieci w por�wnaniu z innymi o przeci�tnej inteligencji jest znacznietrudniejsza. T. Balicka i }. Kirenko ujawniaj�, �e ka�dy ucze� z problema-mi zdrowotnymi, niezale�nie od ich charakteru, ma trudno�ci w rozwija-niu kontakt�w spo�ecznych ze wzgl�du na nieadekwatn� ocen� mo�liwo-�ci w�asnych i innych os�b z otoczenia. Kontakty z r�wie�nikami s� nie-zb�dnym elementem dobrego przystosowania spo�ecznego i rozwoju oso-bowo�ci, co, jak wykazuj� rozwa�ania D. Osik i P. Gindricha, dotyczy tak�edysleksji.D. Chlebio-Abed zwraca uwag� na znaczenie neurolingwistycznego pro-gramowania jako metody modyfikacji zachowali dzieci z trudno�ciami wy-chowawczymi. Formami pomocy dla tych dzieci, realnie realizowanymiw szko�ach podstawowych, zaj�a si� U. Sokal, natomiast E. Solarz podj�aten temat w odniesieniu do uczni�w zasadniczej szko�y zawodowej. B. Ban-cerz-Andrzejewska prezentuje r�norodne formy pracy w ramach rewalida-cji indywidualnej uczni�w s�abo widz�cych, k�ad�c nacisk na trening widze-nia i techniki relaksacyjne. W artykule E. Lewandowskiej znajdziemy opini�na temat walor�w wykorzystywania komputera i program�w edukacyjnychw nauce i terapii. Ostatni artyku�, D. Turskiej, po�wi�cony jest grupie dziecispecjalnych potrzeb edukacyjnych wci�� znajduj�cych si� na marginesie za-interesowa� psycholog�w i pedagog�w, a mianowicie uczniom zdolnym. Au-torka na podstawie do�wiadcze� angielskich... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony