8875, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BIBLIOTEKA WYDZIA�U PEDAGOGICZNEGOuniwersytetu WarszawskiegoAdopcjaTeoria i praktykaCENTRUM METODYCZNE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJMINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJAdopcjateoria i praktykaPraca zbiorowa pod redakcj�Krystyny Ostrowskiej i Ewy MilewskiejCENTRUM METODYCZNE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJMINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJWARSZAWA 1999Projekt ok�adki: Katarzyna Potka�skaVc556�0� Copyright by Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-PedagogicznejMinisterstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 199900-644 Warszawa, ul. Polna 46 a, tel./fax (0-22) 825-23-67e-mail: office@cmppp.edu.pl htpp://www.cmppp.edu.plISBN 83-86954-38-8Zam. nr 112/99Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Warszawskiej02-321 Warszawa, ul.Kopi�ska 12/16, tel. 660-40-26Spis tre�ciWST�P ................................................ 5Cz�� I. PRAWNE, PSYCHOLOGICZNE I SPO�ECZNE PROBLEMYADOPCJIAndrzej Ba�andynowicz � Adopcja form� kompensacji sieroctwa spo-�ecznego ............................................. 7Tadeusz Cysek � Orzecznictwo s�dowe w sprawach adopcyjnych ... 32El�bieta Holewi�ska-�api�ska � Prawne przes�anki kwalifikowania�rodzic�w adopcyjnych" a praktyka s�dowa w sprawach o przy-sposobienie ........................................... 37Ewa Milewska � Psychologiczny i prawny kontekst spraw o rozwi�-zanie przysposobienia .................................. 51Alicja Budzy�ska � Do�wiadczenia rodzinnych o�rodk�w diagnosty-czno-konsultacyjnych w sprawach o adopcj� .................Justyna Trepka-Starosta � Motywacja do podj�cia decyzji o adopcji . . 67.Joanna Czmyr � Postawy rodzicielskie kandydat�w na rodzic�wadopcyjnych w �wietle bada� w�asnych..................... 74Alicja Kalus � Bezdzietno�� a zadowolenie z ma��e�stwa ......... 79Dorota Dominik � Kandydaci na rodzic�w adopcyjnych w O�rodkuAdopcyjno-Opieku�czym w Rzeszowie ..................... 96Ewa �abczy�ska � Problemy rozwojowe sierot spo�ecznych a oczeki-wania rodzin adopcyjnych............................... 102Cz�� II. KWALIFIKACJA I PRZYGOTOWANIE RODZIC�W DOPRZYSPOSOBIENIA DZIECKAAndrzej �ady�y�ski � Uwarunkowania weryfikacji, przygotowaniai przeprowadzenia procesu adopcyjnego w wybranych krajach . . . 107Teresa Postrzednik � Wykorzystanie systemowej diagnozy rodzinyw pracy z kandydatami na rodzic�w adopcyjnych............. 116Marzena Rozborska, Agnieszka Jankowska � Psychologiczne przy-gotowanie kandydat�w na rodzic�w adopcyjnych............. 120 s'Wies�awa Kotlarska � Znaczenie szkole� grupowych dla kandyda-t�w na rodzic�w adopcyjnych ............................ 124Gabriela Gralak � Kwalifikacja kandydat�w na rodzic�w adopcyj-nych w aspekcie psychologicznym......................... 131 \/Piotr Narowski � Warsztaty psychologicznopedagogiczne jako ele-ment przygotowania rodzic�w do adopcji ................... 137Maria �opatkowa � Szans� adopcyjne dzieci starszych � formy na-wi�zania kontakt�w dzieci z rodzicami ..................... 141Anna Ba�ut � Przygotowanie rodzic�w do adopcji w KatolickimO�rodku Adopcyjno-Opieku�czym w Warszawie ............. 145Ma�gorzata Borodziewicz � Przygotowanie rodzic�w do adopcjiw Archidiecezjalnej Poradni Adopcyjnej we Wroc�awiu......... 148Cz�� III. PROBLEMY RODZIN ADOPCYJNYCHMa�gorzata Ko�cielska � Pomoc rodzicom adopcyjnym w przezwy-ci�aniu kryzys�w to�samo�ci ............................ 151Irena Czajka � Rozw�j przywi�zania w aspekcie adopcji.......... 156Rozalia Giry�ska � Problemy jawno�ci adopcji.................. 161Maria Pos�uszna-Owcarz, El�bieta Wiciun � Kontynuacja pracy psy-chologiczno-pedagogicznej z rodzin� adopcyjn�............... 170Tadeusz Soko�owski � Oczekiwania rodzic�w a rzeczywisto�� w pro-cesie adopcji.......................................... ,174?�WST�PW dniu 28 pa�dziernika 1998 roku odby�a si� w Warszawie konferencjanaukowo-szkoleniowa po�wi�cona psychologicznym, spo�ecznym i praw-nym problemom adopcji. Konferencja zosta�a zorganizowana przez Insty-tut Profilaktyki Spo�ecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiegoi Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, a jejtemat spotka� si� z du�ym zainteresowaniem, zw�aszcza w �rodowiskupsycholog�w i pedagog�w zajmuj�cych si� w praktyce problemami przy-sposobienia.Zainteresowanie, z jakim spotka�a si� problematyka konferencji w�r�dpsycholog�w i pedagog�w pracuj�cych w o�rodkach adopcyjno-opieku�-czych, mo�e �wiadczy� o potrzebie wymiany do�wiadcze� i poszerzaniaumiej�tno�ci zawodowych, wynikaj�cych prawdopodobnie z trudno�ci, ja-kie sprawia im specyficzny rodzaj diagnozy psychologiczno-pedagogicz-nej. Kwalifikowanie kandydat�w do przysposobienia dziecka ma charakterprognostyczny, a brak odpowiedniej wiedzy teoretycznej, opartej na bada-niach rodzin adopcyjnych i pozwalaj�cej na okre�lenie czynnik�w warun-kuj�cych powodzenie lub niepowodzenie przysposobienia, utrudnia w�a�-ciwe okre�lenie zakresu diagnozy oraz dob�r metod.Prezentowane doniesienia wskazuj�, �e pracownicy o�rodk�w podejmu-j� r�ne pr�by wypracowania metod diagnozy oraz przygotowania rodzi-c�w do adopcji i maj� w tym pewne pozytywne osi�gni�cia. Jednak wyda-je si�, �e czuj� si� oni w swojej dzia�alno�ci osamotnieni bez mo�liwo�cikorzystania z do�wiadcze� innych os�b oraz z publikacji o charakterze na-ukowym. Istnieje zatem konieczno�� umo�liwienia wymiany do�wiadcze�i koordynacji pracy psycholog�w i pedagog�w z o�rodk�w adopcyjno--opieku�czych we wsp�pracy z o�rodkami naukowymi.Celowo szeroko sformu�owany temat konferencji pozwoli� jedynie nazasygnalizowanie problem�w zwi�zanych z adopcj� dziecka, ale jedno-cze�nie u�wiadomi� ich wielo��, z�o�ono��, interdyscyplinarno�� i potrzeb�rozwi�zywania.Zaprezentowane referaty i doniesienia r�ni� si� tre�ci� i form�. Jedneoparte s� na badaniach naukowych, inne na do�wiadczeniach w bezpo-�redniej pracy z rodzinami lub refleksjach i przemy�leniach rodzic�wadopcyjnych.Wst�pW obszarze prawa nasuwaj� si� np. w�tpliwo�ci co do bardzo og�lniesformu�owanych wymog�w wobec kandydat�w na rodzic�w adopcyjnych.Dyskusyjne jest tak�e istnienie a� trzech rodzaj�w przysposobienia wrazz mo�liwo�ci� rozwi�zania niekt�rych z nich. Z zaprezentowanych wyni-k�w bada� wynika�o, �e w praktyce s�dowej, zar�wno przy orzekaniuprzysposobienia jak i jego rozwi�zywaniu, rzadko korzysta si� z opiniipsychologiczno-pedagogicznych. Zauwa�ono, �e trudno jest okre�li� prze-s�anki, jakimi kieruj� si� s�dy przy ocenie motywacji, dyspozycji osobo-wo�ciowych rodzic�w i ich przygotowania do przysposobienia dziecka.Ten sam problem dotyczy kryteri�w podejmowania decyzji o rozwi�zywa-niu przysposobienia. Istnieje konieczno�� podj�cia bardziej szczeg�owychbada� i dyskusji w tym zakresie uwzgl�dniaj�cych nie tylko prawny, alei psychologiczny punkt widzenia na dobro dziecka.W kilku wyst�pieniach podj�to problemy pojawiaj�ce si� w rodzinachpo adopcji dziecka. Zaproponowano potrzeb� rozszerzania pracy o�rod-k�w adopcyjno-opieku�czych o takie rodziny. Jak si� okazuje, problemyrodzin adopcyjnych to nie tylko ujawnienie adopcji, ale r�wnie� inne, spe-cyficzne dla tych rodzin. Zdarza si� te�, �e fakt adopcji utrudnia w tychrodzinach rozwi�zanie sytuacji kryzysowych, kt�re mog� wyst�pi� w ka�-dej innej rodzinie. Rodziny adopcyjne maj� opory w szukaniu pomocyw poradniach. Nie maj� przekonania, �e znajd� tam zrozumienie, co cza-sami potwierdza si�, z powodu niedostatecznego przygotowania i wiedzyo problemach adopcji w�r�d zatrudnionych psycholog�w i pedagog�w.Czasami trudno�ci rodzin adopcyjnych znajduj� epilog w s�dzie, w for-mie wniosku o rozwi�zanie przysposobienia, gdy tymczasem wcze�niejszewsparcie i fachowa pomoc psychologiczno-pedagogiczna mog�yby temuzapobiec. Dlatego te� organizowanie przez o�rodki adopcyjno-opieku�czer�nych form pracy z rodzin� postadopcyjn� jest ogromnie wa�ne i zas�u-guje na wi�ksze zainteresowanie.Publikuj�c zbi�r materia��w z konferencji mamy nadziej�, �e stan�si� one inspiracj� do podejmowania problem�w adopcji w badaniach nau-kowych i do podj�cia wsp�pracy mi�dzy r�nymi o�rodkami nad wypra-cowaniem coraz lepszych metod diagnostycznych i przygotowuj�cychrodzic�w do przysposobienia dziecka. Mamy te� nadziej�, �e niekt�rezasygnalizowane problemy zostan� podj�te przez prawnik�w i znajd�odbicie w zmianach przepis�w i praktyce post�powania s�dowego.Krystyna OstrowskaEwa MilewskaCz�� IPRAWNE, PSYCHOLOGICZNEI SPO�ECZNE PROBLEMY ADOPCJIAndrzej Ba�andynowiczUniwersytet WarszawskiADOPCJA FORM� KOMPENSACJISIEROCTWA SPO�ECZNEGO1. Sieroctwo spo�eczne � definicja poj�ciaSieroctwo spo�eczne jest terminem wieloznacznym. Czynnikiem precy-zuj�cym to okre�lenie jest kryterium, wed�ug kt�rego je definiujemy. Gdyb�dzie nim brak jednego lub obojga rodzic�w dziecka, w�wczas zaw�zi-my definicj� poj�cia do sieroctwa naturalnego.Sieroctwo spo�eczne jest to sytuacja, w kt�rej rodzice dziecka �yj�, alenie sprawuj� nad nim opieki, dziecko zosta�o przez nich opuszczone.A. Szymborska definiuje to jako sytuacj�, w kt�rej: �brak jest opieki i od-dzia�ywa� wychowawczych ze strony �yj�cych rodzic�w w stosunku doswojego dziecka oraz fakt d�ugotrwa�ego pobytu dziecka w �rodowiskuinnym ni� dom jego rodzic�w, po��czony z brakiem kontakt�w lub kon-taktem niewystarczaj�cym pomi�dzy dzieckiem a rodzicami" (Szymborska1969, s. 16).Gdy za punkt odniesienia tej definicji przyjmiemy brak opieki rodziciel-skiej nad dzieckiem, do grupy sierot spo�ecznych nale�y zaliczy� wszyst-kie dzieci pozostaj�ce w plac�wkach wychowania zbiorowego, jak r�wnie�dzieci, nad kt�rymi opiek� sprawuj� krewni, np. dziadkowie. Nie mo�naobj�� t� definicj� dzieci ado... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony