8878, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tadeusz KomorowskiPrawo w praktyce o�wiatowejPoradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej o�wiatySpis tre�ciWst�p 5Wykaz skr�t�w 6Rozdzia� 1. Og�lne wiadomo�ci o prawie 7Rozdzia� 2. Podstawowe akty prawa o�wiatowego 162.1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej o o�wiacie i wychowaniu 162.2. Ustawa o systemie o�wiaty 182.3. Ustawa - Karta nauczyciela 252.4. Urz�d Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 312.5. Ustawa- przepisy wprowadzaj�ce reform� ustroju szkolnego 34Rozdzia� 3. Prawo pracy 363.1. Og�lny zarys prawa pracy 363.2. Nawi�zanie stosunku pracy 383.3. Ochrona pracy 403.4. Rozwi�zywanie um�w o prac� 473.5. Regulamin pracy 50Rozdzia� 4. Status nauczycieli i wychowawc�w oraz niepedagogicznych pracownik�w szko�y574.1. Nauczyciele i wychowawcy 574.2. Wynagrodzenie za prac� 644.3. Inne uprawnienia nauczyciela 704.4. Status nauczycieli szk� publicznych i niepublicznych prowadzonychprzez osoby prawne i fizyczne 744.5. Status niepedagogicznych pracownik�w szko�y 764.6. Jednostka samorz�du terytorialnego pracodawc� pracownik�w instytucjiobs�uguj�cych szko�y i plac�wki 78Rozdzia� 5. Obowi�zki nauczycieli i wychowawc�w 80Rozdzia� 6. Status dyrektora szko�y i kadry kierowniczej szko�y 98Rozdzia� 7. Kolegialne organy w systemie o�wiaty 1187.1. Zasady funkcjonowania i kompetencje rady pedagogicznej 1187.2. Spo�eczne organy w systemie o�wiaty 123Rozdzia� 8. Zadania organ�w prowadz�cych szko�y 1328.1. Kto mo�e zak�ada�, prowadzi� i utrzymywa� szko�y 1328.2. Organy prowadz�ce szko�y publiczne i ich zadania 134Rozdzia� 9. Organizacja pracy w szkole i plac�wce o�wiatowej 143Rozdzia� 10. Ubezpieczenia spo�eczne 154Rozdzia� 11. Gospodarowanie finansami i mieniem szko�y 16211.1. Plan finansowy szko�y 16211.2. �rodki specjalne 16811.3. Procedura przekazywania szko�y 17011.4. Zam�wienia publiczne 172Rozdzia� 12. Post�powanie administracyjne dyrektora szko�y 17612.1. Prawo administracyjne 17612.2. Post�powanie administracyjne 17712.3. Zasady post�powania administracyjnego 17812.4. Decyzja i postanowienie 18012.5. �rodki odwo�awcze w post�powaniu administracyjnym 18112.6. S�dy a administracja 18312.7. Post�powanie egzekucyjne 18412.8. Obowi�zek szkolny 18612.9. Skre�lenie ucznia 196Bibliografia 200Za��czniki1. Ustawa o systemie o�wiaty i Karta nauczyciela w orzecznictwie s�dowym 2012. Wykaz wybranych akt�w wykonawczych do ustawy o systemie o�wiaty ... 2073. Wykaz wybranych akt�w wykonawczych do ustawy - Karta nauczyciela 211Wst�pMija siedem lat od ukazania si� pierwszego wydania "Prawa o�wiatowego w praktyce",czas wi�c na istotne zmiany w jego tre�ci i kszta�cie. Dyrektor szko�y stoi przedcoraz bardziej skomplikowanymi sytuacjami prawnymi, kt�re dawno ju� przekroczy�ysfer� prawa o�wiatowego, st�d zmiana tytu�u poradnika na "Prawo w praktyce o�wiatowej".Umo�liwi to ukazanie r�nych aspekt�w funkcjonowania prawa, bo znajomo�� prawa o�wiatowegojest nadal wa�n�, ale nie jedyn� dziedzin� warunkuj�c� sukces organizacyjny dyrektoraplac�wki o�wiatowej.Jakie zagadnienia prawne powinny by� znane nauczycielowi, dyrektorowi szko�y, kierownikowio�wiaty� Chc�c odpowiedzie� na to pytanie, pr�bowa�em uciec si� do w�asnych d�ugoletnichdo�wiadcze�. Podpowiedzia�y mi one tak� w�a�nie form� przekazu wiedzy o prawie. Stara�emsi� zgromadzi� dokumenty warunkuj�ce sprawno�� organizacyjn� dyrektora w zakresiestosowania prawa, w tym o�wiatowego, ukazuj�ce jego uprawnienia i obowi�zki na tletego prawa. Chcia�em w zwi�z�ej formie wskaza� te elementy, z kt�rymi pracownik o�wiatyma do czynienia na co dzie�. Nie s� to rzeczy nowe, znajduj� si� one w wielu opracowaniach,prace najcenniejsze z tego zakresu zawiera skierowany do dyrektor�w i nauczycielicykl publikacji wydanych przez Wydawnictwo eMPi2. Po co wi�c ta ksi��ka� Ot� z mojegopunktu widzenia ka�dy przejaw dzia�alno�ci nauczyciela czy dyrektora ma sw�j odpowiednikw przepisach prawa. Gdyby pokusi� si� o ich pe�ne przedstawienie, powsta�oby dzie�o,kt�re dawa�oby mo�e pe�en obraz uwik�a� prawnych dyrektora i nauczyciela, ale by�obydosy� trudne w odbiorze. Moim celem nie jest wyczerpanie tematu, bowiem cz�ste nowelizacjeprzepis�w prawa, r�wnie� o�wiatowego, czyni� ka�de wydawnictwo, kt�re wchodzi w szczeg�y,dosy� szybko nieaktualnym. Zwr�ci�em wi�c uwag� wy��cznie na zagadnienia og�lniejszejnatury i do��czy�em do publikacji wykazy akt�w wykonawczych do omawianych ustaw.Za potrzebne uzna�em te� wprowadzenie w cz�ci pocz�tkowej og�lnych wiadomo�ci oprawie. Dyrektor szko�y to najcz�ciej nauczyciel okre�lonego przedmiotu i w tejdziedzinie jest on specjalist�, ale na og� ani w trakcie studi�w, ani w pracy zawodowejnie mia� kontaktu z prawem jako dziedzin� naukow�. Dyrektor szko�y jako kierownikzak�adu pracy jest prze�o�onym nie tylko nauczycieli, ale r�wnie� pracownik�w administracjii obs�ugi. W kontaktach z t� grup� pracownik�w znajomo�� kodeksu pracy jest szczeg�lniepo��dana, st�d rozdzia� po�wi�cony tej wa�nej ustawie. Dyrektor szko�y jest r�wnie�gospodarzem zarz�dzaj�cym cz�sto du�ym maj�tkiem, dysponuj�cym bud�etem i �rodkamispecjalnymi. Musi to robi� zgodnie z prawem, ��cz�c mo�liwo�ci z potrzebami. Tenfakt sprawi�, �e w tym wydaniu pojawi� si� rozdzia� m�wi�cy o gospodarowaniu maj�tkiemi finansami szko�y. Autor liczy, �e pomo�e nowo powo�anym dyrektorom lub osobom przygotowuj�cymsi� do obj�cia tego stanowiska pozna� podstawy tej nie�atwej dziedziny. Dyrektor- to r�wnie� organ administracji o�wiatowej, st�d za konieczne uzna�em wprowadzenierozdzia�u po�wi�conego prawu administracyjnemu.Wydanie niniejszej publikacji zbiega si� z prze�omowymi wydarzeniami, kt�re w swojejistocie dotykaj� r�wnie� szko�y i systemu szkolnego. Reforma systemu o�wiatowegood 1 wrze�nia 1999 roku sta�a si� faktem. Wywar�o to wp�yw na kszta�t prawa o�wiatowego.Jeste�my po gruntownej nowelizacji ustawy o systemie o�wiaty i ustawy - Karta nauczyciela.Ponadto na naszych oczach zmienia si� kodeks pracy, system ubezpiecze� spo�ecznych,ubezpiecze� zdrowotnych. Zmieni� si� podzia� administracyjny kraju. Funkcjonuj� jednostkisamorz�du terytorialnego na szczeblu gminy, powiatu i wojew�dztwa. Nie ma dziedziny�ycia spo�ecznego, w kt�rej nie pojawi�aby si� nowa jako�� wyra�ona w noweJizacjistarych lub tworzeniu nowych ustaw. Zaistnia�a wi�c konieczno�� dostosowania tre�ciporadnika do potrzeb zreformowanej szko�y.Nie wierni, czy forma prezentowania problem�w zastosowana w publikacji zda egzamin.Stara�em si� unika�, gdy by�o to mo�liwe, dos�ownego cytowania przepis�w /prawnych.Podaj�c numery artyku��w omawianych ustaw, kieruj� czytelnika do dokumentu podstawowego,jakim jest ustawa wraz z aktami wykonawczymi. Licz�c na �yczliwe przyj�cie tej publikacji,dzi�kuj� tym, kt�rzy byli inspiratorami moich poczyna� zbieracza i komentatora prawao�wiatowego, ich cenne uwagi wp�yn�y na jej kszta�t i charakter.AutorWykazskr�t�wDzU- Dziennik UstawTKMP- Monitor PolskiSNDzUrz- Dziennik Urz�dowyNSAUSO- Ustawa o systemie o�wiatyRMKn.- Karta nauczycielaMENkp.- kodeks pracyMENiSk.p.a.- kodeks post�powania administracyjnegoMPiPSk.p.c.- kodeks post�powania cywilnegokk.- kodeks karnykw.- kodeks wykrocze�uzp- ustawa o zam�wieniach publicznychJST- Trybuna� Konstytucyjny- S�d Najwy�szy- Naczelny S�d Administracyjny- Rada Ministr�w- Minister Edukacji Narodowej- Minister Edukacji Narodowej i Sportu- Minister Pracy i Polityki Spo�ecznej(dawniej: Socjalnej, a obecnie Minister Gospodarki,Pracy i Polityki Spo�ecznej)- jednostka samorz�du terytorialnegoRozdzia� pierwszyOg�lne wiadomo�ci o prawiePrawo jest poj�ciem wieloznacznym. Inaczej rozumie je fizyk, chemik czy biolog, ainaczej humanista. Dla nas wa�na b�dzie definicja, jak� pos�uguj� si� prawnicy, czyliprzyjmujemy, �e prawo to zesp� norm wydanych lub usankcjonowanych przez pa�stwoi zagwarantowanych przymusem pa�stwowym^. Prawo jest nierozerwalnie zwi�zane z pa�stwem,pa�stwo bowiem ustala normy lub je sankcjonuje, a poprzez przymus zapewnia ich przestrzeganie.Przestrzeganie prawa zale�y nie tylko od dobrej woli obywatela, mo�na go bowiem fizyczniezmusi� do przestrzegania przyj�tych norm. �ycie pokazuje jednak, �e ludzie na codzie� kieruj� si� nie tylko prawem. Czynnikami pozaprawnymi s� normy obyczajowe,towarzyskie, sportowe czy, szczeg�lnie wa�ne, normy moralne. U pod�o�a moralno�cile�y wyobra�enie ludzi o tym, co dobre, a co z�e. R�ne oceny tego samego czynu mog�by� spowodowane stosunkami spo�ecznymi, politycznymi, warunkami �ycia itp.Moralno�� mo�na zdefiniowa� jako ukszta�towany w procesie d�ugotrwa�ego rozwoju spo�ecze�stwazesp� norm post�powania, wed�ug kt�rych ocenia si� okre�lone zachowania jako dobrelub z�e . W ka�dym spo�ecze�stwie istnieje zesp� wsp�lnych norm moralnych. S� totzw. elementarne normy moralne. Moralno�� uzupe�nia prawo w tych obszarach, gdzienie istnieje norma prawna albo norma ta nie wyczerpuje okre�lonego problemu. Takwi�c prawo i moralno�� reguluj� wiele stosunk�w spo�ecznych. Niekiedy mo�e jednakdochodzi� do kolizji, je�eli wyst�puje rozbie�no�� mi�dzy norm� prawn� a norm� moraln�.Normy prawne z punktu widzenia moralno�ci mog� by� moralnie pozytywne, moralnie negatywne,moralnie oboj�tne. Mi�dzy prawem a moralno�ci� istniej� istotne r�nice. Na stra�yprawa stoi aparat pa�stwowy, normy moralne za� s� przestrzegane pod presj� opiniipublicznej, wychowania, nawyk�w, nakaz�w religii itp. Normy prawne maj� charakterdwustronny: z jednej strony wynika z nich obowi�zek, z drugiej - prawo. Normy moralnenak�adaj� tylko obowi�zki. 2 tego, i� moralno�� ingeruje w sfer� my�li i uczu�, wynikanieprecyzyjno�� i niezmierzalno�� tych norm.Cz�sto, nie tylko w ustach prawnik�w, pojawia si� poj�cie "�wiadomo�� prawna spo�ecze�stwa".Oznacza ono nie ty... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony