8930, Big Pack Books txt, 5001-10000
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
�ycie czy �mier� stare i nowe tajemnice eutanazjiJack C. WilikeOd wydawcy polskiego.W swojej d�ugiej i niejednokrotnie tragicznej historii Polska ws�awi�a si� szanowaniem �ycia cz�owieka i jego godno�ci. Upomina�a si� zreszt� o to prawo wielokrotnie, r�wnie� ostatnio. Jest to g��boko posadowione w naszej chrze�cija�skiej tradycji i kulturze.Jednak w ostatnich latach przyszed� do nas hedonizm Zachodu, a wraz z nim, coraz bardziej upowszechniaj�ca si� tendencja do liberalnego traktowania zasad moralnych. Ten szczeg�lny relatywizm moralny prowadzi cz�owieka do wniosku, �e to on sam posiada prawo do decydowania, co jest dla niego dobre, a co z�e. Niedaleko st�d do uznania, �e cz�owiek jest absolutnym panem swojego �ycia i ma r�wnie� prawo do samob�jstwa wspomaganego, tj. do zabicia siebie przy pomocy innej osoby.U schy�ku tysi�clecia, w 1999 r. niespodziewanie pojawi�a si� | w polskich mediach problematyka eutanazji. �wieckie rozg�o�nie radiowe o du�ej s�uchalno�ci po kolei organizuj� otwarte debaty l spo�eczne na ten temat. Podobne dyskusje kilkakrotnie urz�dzi�a telewizja publiczna. Emituje si� filmy ukazuj�ce tzw. sytuacje graniczne. Mo�na powiedzie�, �e w polskich mediach, bez jakiegokolwiek oczekiwania ze strony spo�ecze�stwa, nagle podj�to akcj� propagandow� o prawo do �mierci.Obserwuj�c zachowania i wypowiedzi wielu s�uchaczy, zw�aszcza ludzi m�odych, trzeba stwierdzi�, �e nie znaj� oni w og�le zagadnienia i �atwo ulegaj� tej propagandzie, bazuj�c g��wnie na podsycanych uczuciach lito�ci, niech�ci do jakiegokolwiek cierpienia w poczuciu w�asnej autonomii w decydowaniu o swoim �yciu. Dyskutuj�c, cz�sto zapominaj�, �e dotyczy to ka�dego z nas, zar�wno m�odych, jak i starych.CBOS przeprowadzi� szerokie badanie opinii publicznej w tej sprawie, co r�wnie� potwierdza, �e tematyka eutanazji zosta�a uznana za wa�ny temat spo�eczny. Mo�na, co prawda, mie� w�tpliwo�ci co do prawid�owo�ci i bezstronno�ci zadawanych pyta�,jednak nie mo�na pomija� faktu, �e za zaprzestaniem karmienia terminalnie chorego pacjenta opowiedzia�o si� 51% respondent�w. Wida� tu zupe�ny brak umiej�tno�ci rozr�nienia, co jest uporczyw� terapi�, a co ni� nie jest. Za��czamy podsumowanie wynik�w tego badania.Polski Kodeks Etyki Lekarskiej jest w tej dziedzinie jednoznaczny (Patrz za��cznik), ale badania opinii student�w Wydzia�u Lekarskiego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiello�skiego w Krakowie (przysz�ych polskich lekarzy) wykazuj�, �e cho� w wi�kszo�ci s� oni przeciwko eutanazji (58,3%), jednak spora ich liczba (41,7%) popiera samob�jstwo wspomagane przez lekarza., przy czym s� to osoby o zmniejszonej religijno�ci (Patrz za��czniki Postawy Polak�w wobec eutanazji).Znikoma jest nasza �wiadomo�� i wiedza na temat tego, czym naprawd� jest eutanazja i do czego prowadzi.Polskie prawo nie dopuszcza ani eutanazji, ani samob�jstwa wspomaganego, jednak�e wszelkie zmiany spo�eczne rozpoczynaj� si� zawsze od przemian w �wiadomo�ci ludzi. Najwy�sza wi�c pora, aby�my zatrzymali si� nad tym problemem i uzupe�nili nasz� wiedz�.Problem eutanazji nie jest nowy, ale umiej�tnie przemilcza si� fakty historyczne. M�wienie o programowym zabijaniu ludzi w XX wieku, staje si� prawie nietaktem, tym bardziej wskazywanie dzisiaj na te same trendy, kt�re w przesz�o�ci doprowadzi�y do ideologii kwalifikuj�cej �ycie ludzkie, jako warte lub niewarte prze�ycia. A przecie� wsp�cze�nie wracamy do tych samych polemik i konfrontacji.Nar�d polski w szczeg�lny spos�b do�wiadczy� zbrodni nazizmu. Ale dzisiaj kt� z nas, zw�aszcza ludzi m�odych, wie o tym, �e komory gazowe zosta�y przewiezione do oboz�w koncentracyjnych na polskich terenach okupowanych dopiero w 1941 roku, po wypr�bowaniu w szpitalach psychiatrycznych, gdzie zabijano Niemc�w, kt�rych �ycie zosta�o uznane za niewarte prze�ycia. Warto tu przypomnie�, �e dobrodziejstwo �mierci z lito�ci pocz�tkowoby�o przeznaczone tylko dla rasowych Niemc�w, a z programu starannie wykluczano �yd�w. P�niej jednak zmieniono zdanie! Kt� z nas wie, �e nie by�o rozkazu Hitlera, zmuszaj�cego lekarzy psychiatr�w do zabijania swoich pacjent�w. By�a to ich w�asna inicjatywa i wykonanie!Nie spos�b tutaj nie przypomnie� tak wielkich postaci jak �w. Maksymilian Maria Kolbe, kt�ry prze�y� m�ki bunkra g�odowego, ale poniewa� by� zakwalifikowany jako niewarty prze�ycia dobito go lito�ciwie zastrzykiem fenolu. Ilu� polskich ksi�y, wi�ni�w Dachau, by�o zakwalifikowanych jako niewarci prze�ycia. Wspominaj�c pami�� wielu b�ogos�awionych m�czennik�w, przypomnijmy b�. ks. Emila Szramka, kt�ry zgin�� w 1942 r. w Dachau na skutek eksperymentalnego polewania lodowat� wod�. Wyniki tych do�wiadcze� medycznych s� nadal cytowane i uznawane za naukowe. Je�li rzeczywi�cie nie chcemy, aby kiedykolwiek si� to powt�rzy�o, musimy rozumie�, dlaczego i jak do tego dosz�o. Pora ods�oni� przemilczenia i tajemnice.Osoby, popieraj�ce prawo do samob�jstwa wspomaganego przez lekarza, z regu�y nie wiedz� prawie nic o wsp�czesnych mo�liwo�ciach medycyny w u�mierzaniu b�lu. Cz�owiek umieraj�cy zosta� oddzielony od rodziny, ukryty przed spo�ecze�stwem, st�d wyobra�enia wielu ludzi o umieraniu s� zupe�nie irracjonalne. Pozostaje tylko wielki l�k przed �mierci�. Powinni�my wi�c koniecznie pozna� fakty. Zainteresowa� si� prac� hospicj�w i wspomaga� je.Cz�owiek wsp�czesny, �yj�cy w utylitarnym spo�ecze�stwie, gdzie najwi�ksz� warto�ci� staje si� w�asna wygoda i przyjemno��, jest szczeg�lnie nara�ony na utrat� wiary. Przestaje rozumie�, �e tylko B�g jest Dawc� �ycia. Ulega iluzji, �e ma prawo do decydowania o swojej �mierci, walczy o w�asn� autonomi�, wpada w depresj� i pozostaje bardzo, bardzo samotny w tych trudnych chwilach. Nie potrafi poradzi� sobie z w�asnym cierpieniem, kt�rego warto�� zanegowa�. Por�wnajmy to z sytuacj� b�. Ojca Pio, kt�ry ofiarowuj�c swoje wielkie cierpienie Bogu, jako ofiar�przeb�agaln�, marzy� o �mierci, ale b�d�c pos�uszny Bo�ej woli, prze�y� 81 lat. Jak wiele dobra dokona�. Odrzucenie warto�ci cierpienia przez wsp�czesnego cz�owieka, bardzo cz�sto ochrzczonego, jest dramatem negacji Krzy�a jako drogi zbawienia. Jest wielkim kryzysem wiary.Oddaj�c do r�k czytelnika polskiego kolejn� ksi��k� dr Jacka Wilike, prezydenta Mi�dzynarodowej Federacji Prawa do �ycia, mamy nadziej�, �e ods�oni ona wiele tajemnic i niedom�wie� na temat eutanazji oraz uka�e to kolejne zagro�enie ludzkiego �ycia.Ewa KowalewskaPrzedmowa.Dr Frederick Wertham w roku 1966 po raz pierwszy opublikowa� swoj� ksi��k� pt. A Signfor Cain (Znami� Kaina). P�niej dwa z rozdzia��w zawartych w tej ksi��ce zosta�y opublikowane oddzielnie pod tytu�em pt. German Euthanasia Program (Niemiecki program eutanazji), kt�re w ca�o�ci cytujemy w niniejszej ksi��ce. W owym czasie zagadnienie eutanazji traktowano jako kwesti� historyczn�. Holokaust by� tak� okropno�ci�, �e zak�adano powszechnie, i� nigdy ju� si� nie powt�rzy. Wiedza dotycz�ca jego genezy, rozwoju, a w ko�cu przera�aj�cego dramatu, jakim si� sta�, by�a dost�pna dla ka�dego zainteresowanego. Wszyscy byli pewni, �e co� podobnego nie mo�e si� wydarzy� powt�rnie, a kraje cywilizowane nie mog� pod��y� t� sam� drog�, kt�r� w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku wybra�y Niemcy.A jednak historia mo�e si� powt�rzy�. �yjemy w �wiecie, kt�ry coraz bardziej opanowuje kultura �mierci. Tym razem zacz�o si� od aborcji. �ycie ludzkie przesta�o by� �wi�te i bezpieczne w �onie matki. Podobnie jak niewolnictwo, zaledwie 150 lat temu, tak w XX wieku aborcja powoli niszczy�a sumienie narod�w. Je�li zabijanie sta�o si�| dozwolone przed narodzeniem, dlaczego z tych samych powod�w nie zabija� po narodzeniu? Je�li spo�eczn� aprobat� uzyska�o zabijanie w pierwszych miesi�cach �ycia z rozmaitych wzgl�d�w ekonomicznych i spo�ecznych, dlaczego, z tych samych powod�w, nie wprowadzi� bezbolesnego zako�czenia �ycia w ostatnich jego miesi�cach?Eutanazja nie pojawi�a si� w pe�nym rozkwicie nagle, lecz musia�a przej�� stopniowy proces rozwoju. W USA zacz�o si� od spisywania szczeg�owych zalece� dotycz�cych w�asnej �mierci w przypadku choroby terminalnej lub tzw. testamentu odno�nie do ostatnich chwil �ycia. Nast�pnie, gdy w stanach Kalifornia, Oregon i Waszyngton nie powiod�y si� pr�by legalizacji dzia�a� lekarza, kt�ry zabija pacjenta na jego �yczenie, zaproponowano inny "chwyt" - samob�jstwo wspomagane.11Ten podst�p nie uda� si� w Australii, co oznacza �e prawo federalne nie dopuszcza takiego rozwi�zania. Jednak poszczeg�lne stany maj� swoj� autonomi� i mog� ustanawia� na swoim obszarze tzw. prawo stanowe. Samob�jstwo wspomagane r�wnie� zosta�o jednog�o�nie odrzucone przez S�d Najwy�szy USA, ale zalegalizowa� go stan Oregon. Dyskusje wok� tego zagadnienia dopiero si� zaczynaj�, a decyduj�ce starcia s�jeszcze przed nami.Nasze rozwa�ania rozpoczniemy od og�lnego zdefiniowania eutanazji. Nast�pnie przeanalizujemy historyczne wydarzenia prowadz�ce do powstania Niemieckiego Programu Eutanazji. Autorami tego rozdzia�u s� znani specjali�ci: Cathleen Cleaver, Edward Grant i Mark Rothe. Historyczn� analiz� lekarskich i etycznych przyrzecze� poprzedzi znakomite opracowanie dr F. Werthama (rozdzia�y III i IV) na temat przemocy i Holokaustu. Nast�pnie przyjrzymy si� wsp�czesnemu holenderskiemu programowi eutanazji. Podejmiemy te� polemik� na temat tzw. samob�jstwa wspomaganego, wymienimy kolejno argumenty za i dostarczymy zwi�z�ych odpowiedzi przeciw. Nast�pnie przyjrzymy si� raz jeszcze roli lekarza w dzisiejszych czasach. Przedstawimy te� decyzj� S�du Najwy�szego USA z 1997 roku, wydarzenia w stanie Oregon oraz propozycje rozwi�za� w kontek�cie nacisk�w dotycz�cych legalizacji eutanazji.Mam nadziej�, �e to nowe opracowanie problematyki eutanazji wraz z klasycznymi ju� rozdzia�ami pracy dr F. Werthama, oka�e si� pomocne dla wszystkich zainteresowanych eutanazj� - najnowszym zagro�eniem ludzkiego �ycia.Jack C. Wilike, doktor nauk medycznychROZDZIA� I.Czym jest eutanazja?S�owa ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstrony
- Indeks
- 90210.s03e20.HDTV.XviD-LOL .txt, 90210
- 882, Big Pack Books txt, 1-5000
- 886, Big Pack Books txt, 1-5000
- 889, Big Pack Books txt, 1-5000
- 883, Big Pack Books txt, 1-5000
- 888, Big Pack Books txt, 1-5000
- 887, Big Pack Books txt, 1-5000
- 880, Big Pack Books txt, 1-5000
- 897, Big Pack Books txt, 1-5000
- 89, Big Pack Books txt, 1-5000
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mrowkodzik.xlx.pl