8999, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KSI�GA IMION - ZNACZENIE IMIONImi� zgodne z natur� cz�owiekaSwoje imi� odczuwamy jako cz�stk� w�asnego ja. Dlatego tak wa�ny jest wyb�rimienia. Warto wiedzie�, jakie imi� nada� dziecku - tak, aby pomaga�o mu ono w�yciu.Magia imieniaW staro�ytnym Egipcie wierzono, �e w imieniu zawarta jest istota cz�owieka,b�stwa czy czegokolwiek innego. M�wiono: "ten, czyje imi� jest wymawiane, �yje"-To, -co nie mia�o imienia - nie istnia�o. Podobny pogl�d wyznawa�y wszystkiedawne ludy i dlatego nadawanie imienia by�o zawsze czynno�ci� �wi�t�, a od tego,czy imi� nadane cz�owiekowi by�o w�a�ciwe, czy przeciwnie, zawiera�o jakie�b��dy - zale�a� jego los, powodzenie, a nawet �ycie. Imi� by�o spraw� �ycia i�mierci.Wiele z dawnych praktyk i wierze� zwi�zanych z imionami pozosta�o do dzi�, cho�nic zawsze jeste�my ich �wiadomi. Spr�buj� wyliczy� te obyczaje, przes�dy,wierzenia. Nadanie imienia jest praktyk� religijna. R�wnie� w dzisiejszej Polsceimi� jest najcz�ciej nadawane podczas sakramentu chrztu.Imi� nie mo�e by� dowolne. Przeciwnie, w ka�dej kulturze istnieje d�u�sza lubkr�tsza lista "s��w mocy", kt�re mog� by� u�ywane jako imiona - i tylko one.Podr�czniki "imionoznawstwa" wyliczaj� ponad tysi�c imion, jakie s� lub by�yu�ywane w Polsce, ale w praktycznym i cz�stym u�yciu jest tylko oko�o stu imion.Tak wi�c naprawd� mamy ma�e pole do popisu, je�li chodzi o nadanie imienia. Opewnych imionach wiemy, �e "teoretycznie" istniej�, ale kto b�dzie tak odwa�ny,by ochrzci� c�rk� Mercedes, a syna Sulidziad? Inne narody s� w tej materiibardziej tolerancyjne i dopuszczaj� wi�ksz� dowolno��: na przyk�ad w Amerycekobieta mo�e mie� na imi� Ocean, a m�czyzna Forest (czyli "las").Pewne imiona s� tabu, to znaczy s� zastrze�one dla pewnych postaci. Tak naprzyk�ad dawni �ydzi mieli religijny zakaz wymawiania imienia Bo�ego, Jahwe. WPolsce nikt nie nazwie syna Jezus, bo wszyscy czuj�, �e to imi� ma prawo nosi�tylko Syn Bo�y. Ale na przyk�ad w Ameryce �aci�skiej jest to jedno 7 wielu imioni nie wzbudza emocji. Podobnie gdyby kto� chcia� u�ywa� imienia Napoleon,wzbudzi podejrzenie, �e pozuje na cesarza Francuz�w i w ten spos�b chcewykroczy� pora ludzk� miar�.Pewne imiona i dawniej, i obecnie maj� posmak demoniczny, i z tego w�a�niepowodu s� tabu. Od czas�w II wojny �wiatowej imi� Adolf zbyt natr�tnieprzypomina nam Hitlera i dlatego w Polsce przesta�o by� u�ywane. Z innychpowod�w zanik�o imi� Alfons.Bywa tak. �e kto� przechodzi w �yciu ca�kowity przemian�, kiedy - mo�napowiedzie� - umiera stary cz�owiek i rodzi si� nowy. Tak si� dzieje na przyk�adprzy nawr�ceniu, przy przyj�ciu nowej religii i dlatego z reu�y nawr�conym nachrze�cija�stwo innowiercom nadawano na chrzcie nowe imi�. Podobnie dzieje si�podczas buddyjskiej ceremonii "przyj�cia schronienia", kiedy s� nadawane nowe,buddyjskie imiona (kt�rych si� zwykle i tak nie u�ywa, podobnie jak imion odbierzmowania).Nowe imiona dostaj� mnisi, kiedy sk�adaj� �lubowania. Nowe imi� przybiera nowowybrany papie�, i pewne imiona - na przyk�ad Pius lub Bonifacy - by�y u�ywaneg��wnie przez papie�y. Zdarza�o si� te�, �e imi� zmieniali kr�lowie przykoronacji. Poniatowski do swego skromnego imienia Stanis�aw doda� dumne ikr�lewskie imi� August. Czasami "nowy cz�owiek" jest kreowany dla potrzebestrady, filmu czy literatury. To t�umaczy fakt, dlaczego z takim upodobaniemaktorzy, piosenkarze czy pisarze u�ywaj� pseudonim�w. Apolonia Cha�upiec zrobi�aw filmie karier� jako Pola Negri, Norma Meiler przeobrazi�a si� w MarilynMonroe, Czes�aw Wydrzycki zmieni� nazwisko na Niemen, za� Aleksander G�owackiznany jest jako Boles�aw Prus. Przyk�ad�w takich znamy tysi�ce(Michael Jacksonnie zmieni� nazwiska, ale zmieni� twarz...)R�wnie� na wojnie przybierano specjalne wojenne imiona, czyli konspiracyjnepseudonimy. A ile by�o w nich bojowego animuszu! Przewa�a�y Kmicice, Gromy,Rysie i Soko�y. Oczywi�cie g��wne znaczenie mia�o ukrywanie si� przed wywiademnieprzyjaciela, ale przecie� �atwiej by�oby si� ukry� za pseudonimami w rodzajuJan Kowalski czy A-66. Tymczasem wymy�lano imiona mo�liwie g�rnolotne ro�niegro�nie brzmi�ce - niby ro�nie india�skich wojownik�w.Znaczenie imieniaImi� swoje znamy od zawsze - nasza pami�� nic si�ga do czas�w, kiedy jeszczeimienia nie mieli�my. Przez ca�e �ycie powtarzamy: ja - Ania, ja - Jacek, iczujemy - tak samo, jak nasi prehistoryczni przodkowie, �e w imieniu ukryta jestwa�na czystka naszego ja, naszej to�samo�ci, naszej osoby. Wielu z nas czu�o wpewnym momencie swojego �ycia, �e imi�, kt�re nosi, jest z jakich� powod�wniewygodne lub nie�adne, zbyt pospolite lub przeciwnie, zbyt dziwaczne - alebardzo niewiele os�b decyduje si� na zmian� imienia. Ju� chyba cz�ciejzmieniane s� nazwiska. My�l�, �e gdyby urz�dy stanu cywilnego upro�ci�yprocedur� zmiany imienia, i tak ludzie pozostaliby wierni swoim imionom tym,kt�re znaj� od dziecka.Skoro imi� odczuwamy jako cz�stk� w�asnego ja tym wa�niejszy jest w�a�ciwy jegodob�r. U wielu narod�w imi� by�o zakl�ciem, macicznym �yczeniem. Nadaj�c imi�synowi lub c�rce, �yczono im pewnych cn�t, zalet charakteru, bogactw lubwielkich czyn�w. Tak by�o u dawnych S�owian, u German�w, Ba�t�w i Celt�w, uAri�w (przodk�w dzisiejszych Hindus�w), u Pers�w i Grek�w. Takimi magicznymi�yczeniami by�y na pocz�tku imiona Rados�aw (raduj�cy si� s�aw�, s�owia�skie),Edward (strzeg�cy dobra, germa�skie), Dariusz (podtrzymuj�cy dobro, perskie),czy Miko�aj (zwyci�aj�cy dla swego ludu, greckie).R�wnie cz�sto poprzez odpowiednio brzmi�ce imi� polecano dziecko opiece boga -Boga jedynego lub jednego z wielu bog�w. Taki pocz�tek maj� greckie imionaArtemidor (dar bogini Artemidy) czy Izydor (dar Izydy oraz ca�a d�uga listahebrajskich imion, kt�re urobiono od imienia Jahwe - s� tu Jan (�aska Jahwe),Maciej (dar Jahwe) oraz J�zef (Jahwe przysporzy�). R�wnie� imiona takie jakMicha�, Rafa� czy Daniel - wszystkie hebrajskiego pochodzenia - odwo�uj� si� doBoga, czyli "El" po hebrajsku.S� imiona, w kt�rych �yczono dziecku si�y zwierz�cia - i stad si� wywodz� imiona"nied�wiedzie" (Urszula, Artur, Arkadiusz, Bernard), "lwie" (Leon, Leonard,Leonid) oraz "wilcze" (Wolfgang). Ciekawe, �e takich imion z nazw� zwierz�cia wtre�ci w og�le nie u�ywali dawni S�owianie - jakby z jakich� powod�w by�y onedla nich tabu. S�owianie r�wnie� nie tworzyli imion od imion swoich bog�w.Czasem pewne imiona nadawano nie tyle ze wzgl�du na ich tre��, ale dlatego, �enosili ju� je przodkowie dziecka. Staro�ytni Grecy przed przyj�ciemchrze�cija�stwa z zasady nazywali wnuka imieniem dziadka, przez co kilka imionstale powtarza�o si� w jednym rodzie. Podobnie by�o u nas, i na przyk�ad imionaMieszko, Boles�aw, Przemys�, Kazimierz i W�adys�aw powtarzaj� si� na zmian� wrodzie Piast�w. Dodajmy, i� dzi�ki temu. �e by�y w�asno�ci� kr�lewskiego rodu,piastowskie imiona nie zagin�y - jak to si� sta�o z mn�stwem innychs�owia�skich imion, kt�re nie mia�y a� tak mo�nych protektor�w.Wraz z chrze�cija�stwem przyszed� obyczaj nadawania na chrzcie imion �wi�tych ipolecania w ten spos�b dziecka opiece patrona. W ten spos�b najbardziejpopularne sta�y si� imiona tych �wi�tych, kt�rych uwa�ano powszechnie zaszczeg�lnie wa�nych i postawionych wysoko w niebieskiej hierarchii. By�y toimiona aposto��w (Jan, Piotr, Pawe�), os�b bliskich jezusowi (J�zef, Marta,Magdalena), ewangelist�w (Marek, Mateusz), s�awnych m�czennik�w (Jerzy,Sebastian, Wojciech, Barbara, Agata) i cudotw�rc�w (Miko�aj, Grzegorz, Marcin).Z tego te� powodu mia�y szanse u nas przetrwa� g��wnie te s�owia�skie imiona,kt�re szybko "uzyska�y" swoich �wi�tych, a wi�c Wojciech, Stanis�aw czyKazimierz.Co decyduje - przypadek czy ukryty sens?Niewiele by�o w historii epok takich jak nasza, kiedy w�a�ciwie nie ma wyra�nychzasad, jakie imi� - i dlaczego w�a�nie takie - nada� dziecku. Dzi� wzgl�dyreligijne przy nadawaniu imienia zesz�y na dalszy plan. R�wnie� raczej niewieluludzi wie, co znacz� poszczeg�lne imiona. Pierwotne znaczenia imion s� zreszt�od dawna uwa�ane za niezbyt wa�ne, za ciekawostk� zaledwie. Kr�luj� dzi� dwaczynniki: jeden to moda, drogi - to wyczucie czy te� intuicja rodzic�w. A taknaprawd� to wystawili�my nasze imiona - a wi�c r�wnie� cz�stki naszych dusz - napastw� przypadku i chaosu.Ale powiedzmy sobie w tym momencie, �e w �wiecie nie ma przypadku. Kiedy zimionami nie ��czymy �adnych szczeg�lnych �ycze� ani magicznych nakaz�w, onesame zaczynaj� ujawnia� swoj� tajemn�, ukryt� natur� - i w spos�b pod�wiadomydzia�aj� na ludzi. Wielu z nas intuicyjnie czuje, �e ka�de imi� jest jako�zwi�zane z pewnymi cechami charakteru, z pewnymi typami ludzkimi. Mo�e si� nawetwydawa�, �e ludzie, kt�rzy nosz� to samo imi�, maj� ce� ze sob� wsp�lnego:podobny charakter, zainteresowania, podej�cie do �ycia. Owo tajemne znaczenieimienia dostrzegali do tej pory raczej poeci ni� naukowcy. Jak zreszt�, zapomoc� jakich metod, badacz m�g�by odkry� tajemny sens imienia?Wp�yw imienia na �ycieProblem wp�ywu imienia na �ycie i charakter cz�owieka nurtuje mnie od wielu lati poczyni�em w tej dziedzinie wiele obserwacji. Stara�em si� je zebra� w tejksi��ce.Ka�dy zapyta: a jak to si� dzieje, �e w og�le mo�e istnie� zwi�zek pomi�dzyimieniem a charakterem cz�owieka? Przecie� nikt nie robi psychologicznych test�wna niemowl�ciu, zanim mu nada imi�, i zreszt� jakie testy mog�yby nam wskaza�charakter male�stwa, kt�re dopiero le�y w pieluszkach?Imiona maj� dwa sposoby, by wp�yn�� na cz�owieka. Po pierwsze, dzia�a co�takiego, jak intuicja rodzic�w, kt�rzy wybieraj� imi� dla dziecka. Wiele kobiettwierdzi (zwykle s� to w�a�nie kobiety...), �e rodz�c dziecko czy te�przygl�daj�c si� nowo narodzonemu male�st... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony