9012, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ERICH VONANIKENBogowiebyli astronautami!Wsp�czesne rozwa�ania nad dawnymi podaniamiZ niemieckiego prze�o�y�a Ewa Wilk�wiat Ksi��kiGrupa Wydawnicza Bertelsmann MediaTytut orygina�u DIE G�TTER WAREN ASTRONAUTEN!Projekt ok�adki Artur Adam PawiowskiRedaktor prowadz�cy El�bieta Kobusi�skaRedakcja merytoryczna Jerzy Lewi�skiKorekta Jolanta Rososi�skaGra�yna Henel f ?Copyright � 2001 by C. Bertelsmann Verlag, Munchen, a diyision of Verlagsgruppe Random House GmbHAli rights reserved Copyright � for the Polish translation by Bertelsmann Media Sp. z o.o., Warszawa 2002Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media�wiat Ksi��ki Warszawa 2002Dzia� Handlowyul. Roso�a 10, 02-786 WarszawaTel. 0-22 645 82 41Fax. 0-22 648 47 31zamowienia@bertelsmann.deSk�ad i �amanie Plus 2Druk i oprawa ��dzka Drukarnia Dzie�owa SAISBN 83-7311-568-4 Nr 3692Spis tre�ciWst�p.............................................. 7Rozdzia� pierwszyOdmienna lekcja Biblii'............................... 11Rozdzia� drugiK�amstwa wok� Fatimy ... *........................... 57Rozdzia� trzeci ?Lasy pe�ne stup...................................... 97Rozdzia� czwartyBro� bog�w......................................... 115Rozmy�lania ........................................ 169Pos�owie ........................................... 173Literatura .......................................... 175Indeks osobowy...................................... 179Indeks rzeczowy i nazw geograficznych................... 1835Wst�pWydarzy�o si� to mniej wi�cej pi��dziesi�t pi�� lat temu w szkole podstawowej w Schaffhausen w Szwajcarii. Mia�em pewnie z dziesi�� lat, gdy z ust naszego katechety us�ysza�em, �e w niebie toczy�a si� walka. Pewnego dnia archanio� Lucyfer wraz ze swoimi zast�pami wyst�pi� przed tron mi�osiernego Boga i rzek�: �Nie b�dziemy ci ju� d�u�ej s�u�y�!" Wtedy wszechmog�cy B�g rozkaza� pot�nemu archanio�owi Micha�owi, by wyrzuci� z nieba Lucyfera wraz z jego poplecznikami. Micha� wype�ni� to zadanie za pomoc� ognistego miecza. Od tej pory - zgodnie ze s�owami naszego katechety -Lucyfer sta� si� diab�em, natomiast wszyscy jego zwolennicy sma�yli si� w piekle.Tego w�a�nie wieczora po raz pierwszy w moim kr�tkim �yciu zacz��em si� powa�nie zastanawia�. Niebo, zgodnie z tym, czego uczono dzieci, by�o miejscem absolutnej szcz�liwo�ci, gdzie po �mierci id� wszyscy dobrzy ludzie, a wszystkie dusze ��cz� si� z Bogiem. W jaki spos�b w tak rajskim otoczeniu mog�o doj�� do spor�w? Tam, gdzie panuje doskona�e szcz�cie, gdzie zjednoczenie z Bogiem jest tak ca�kowite, nie mo�e przecie� powsta� opozycja, nie mo�e doj�� do za�amania. Dlaczego niby Lucyfer wraz ze swoimi anio�ami mia� tak nagle sprzeciwi� si� wszechmocnemu, lito�ciwemu Bogu?R�wnie� moja matka, kt�r� poprosi�em o wyja�nienie, nie umia�a mi tego wyt�umaczy�. Zatroskana, powiedzia�a tylko, �e u Boga wszystko jest mo�liwe. Dotyczy to tak�e rzeczy niemo�liwych.P�niej, w gimnazjum, gdzie uczyli�my si� �aciny, dowiedzia�em si�, �e s�owo Lucyfer sk�ada si� z dw�ch wyraz�w: �ux (�wiat�o) ifer-re (czyni�, nosi�). Tak wi�c Lucyfer to w rzeczywisto�ci �nios�cy �wiat�o". Ale jak to, diabe� mia�by przynosi� �wiat�o? Moja �wie�o nabyta wiedza z zakresu �aciny czyni�a ca�y problem jeszcze bardziej zawik�anym.Dwadzie�cia lat p�niej bardzo dok�adnie przestudiowa�em Stary Testament, jak chrze�cijanie nazywaj� ten zbi�r prastarych poda�. W ksi�dze �ydowskiego proroka Izajasza (oko�o 740 roku p.n.e.) przeczyta�em:�Jak�e to spad�e� z niebios, Ja�niej�cy, Synu Jutrzenki? Jak�e run��e� na ziemi�, ty, kt�ry podbija�e� narody? Ty, kt�ry m�wi�e� w swym sercu: Wst�pi� na niebiosa; powy�ej gwiazd Bo�ych postawi� m�j tron. Zasi�d� na G�rze Obrad (...)'". S�owa proroka Izajasza mog�y z up�ywem wiek�w ulec wielokrotnym zmianom. Ale co m�g� mie� pierwotnie na my�li? R�wnie� w Apokalipsie �wi�tego Jana w rozdziale 12, wersie 7 znajdujemy jednoznaczne wzmianki o walkach w niebie:�I nast�pi�a walka na niebie: Micha� i jego anio�owie mieli walczy� ze smokiem. I wyst�pi� do walki smok i jego anio�owie, ale nie przem�g�, i ju� si� miejsce dla nich w niebie nie znalaz�o".Do�� osobliwe, nieprawda�? Faktu, i� owe bitwy w niebie nie s� wymys�em, dowodz� przekazy innych lud�w. W egipskiej Ksi�dze umar�ych, zbiorze tekst�w, kt�ry wraz ze zmumifikowanymi zw�okami sk�adano do grobu, by zmar�y wiedzia�, jak ma si� zachowywa�, czytamy, jak Re, pot�ny b�g-S�o�ce, walczy� przeciw wiaro�omnym dzieciom kosmosu. B�g Re, jak napisano, nigdy nie opu�ci� podczas bitwy swojego �jaja"2.Walki w niebie? W kosmosie? A mo�e nasi nieo�wieceni przodkowie mieli na my�li jedynie walk� dobra i z�a, kt�ra odbywa si� we wn�trzu cz�owieka? A mo�e jako bitw� w kosmosie wyobra�ali sobie po prostu wy�adowania atmosferyczne towarzysz�ce zwyk�ej burzy? Ciemne chmury przeciwko s�o�cu? A mo�e �r�d�em tego zwodniczego sposobu my�lenia by�o za�mienie S�o�ca, kiedy to wy-8 ' ' ?' '�daje si�, �e jest po�erane przez co� przera�aj�cego? Jak postaram si� jednak wykaza� w dalszej cz�ci ksi��ki, na nic zdaj� si� te wszystkie naturalne wyt�umaczenia. Je�li opisy walki Lucyfera z Micha�em znajdowa�yby si� tylko w tekstach staro�ydowskich, nie warto by�oby zawraca� sobie nimi g�owy. Jest jednak inaczej i prastare opowie�ci z r�nych kr�g�w kulturowych wykazuj� cz�sto zaskakuj�c� zgodno��.W tybeta�skich klasztorach przez tysi�clecia przechowywano teksty o nazwie Dzjan. Pierwowzorem tych ukrytych w �wi�tynnych bibliotekach fragment�w musia� by� jaki� tekst oryginalny, przy czym trudno w tej chwili powiedzie�, czy w og�le nadal istnieje. Chodzi tu0 setki kartek zapisanych sanskrytem i w�o�onych mi�dzy dwie drewniane deski. Czytamy tam, �e w �czwartym �wiecie" rozkazano synom, by stworzyli swoje wizerunki. Jedna trzecia spo�r�d nich wzbrania�a si� jednak przed wype�nieniem tego rozkazu:�Starsze ko�a kr�c� si� w g�r� i w d�. (...) Ikra przepe�nia wszystko. Odbywa�y si� walki mi�dzy stw�rcami i niszczycielami. I walki o przestrze� (...) Czy� swoje obliczenia, Lanoo, je�li chcesz pozna� prawdziwy wiek swojego ko�a"3 (podkre�lenie autora).W mojej ostatniej ksi��ce zajmuj� si� mitologi� greck�4. Tak�e1 ona rozpoczyna si� opisem walk w niebie. Dzieci Uranosa sprzeciwi�y si� niebia�skiemu porz�dkowi oraz stw�rcy. Dosz�o do przera�aj�cych walk mi�dzy nimi, a ojciec bog�w Zeus by� tylko jednym ze zwyci�zc�w. Przeciw Zeusowi walczy� Prometeusz, a dzia�o si� to �w niebie", Prometeusz bowiem by� skrad� tam ogie� i przyni�s� go na Ziemi�. Prometeusz-Lucyfer. Nios�cy �wiat�o?Po drugiej stronie kuli ziemskiej, bardzo daleko od Grecji, le�y Nowa Zelandia. Ju� przed ponad stu laty etnolog John White wypytywa� starych kap�an�w Maorys�w o ich legendy. R�wnie� i one rozpoczynaj� si� od walki w kosmosie5. Cz�� syn�w bo�ych wyst�pi�a przeciw ojcu. Przyw�dca owych kosmicznych wojownik�w nazywa� si� Ronga-mai i po zwyci�skiej bitwie zst�pi� na ziemi�:�Wygl�da� niczym �wiec�ca gwiazda, jak p�omie� ognia, jak s�o�ce. Gdy opada�, ziemia by�a wzburzona, widok zas�ania�y chmury py�u, z oddali niczym szum muszli rozlega� si� ha�as przypominaj�cy grzmot".Opis�w tych nie mo�na wyt�umaczy� jedynie psychologicznie. Jest w nich zapisane jedno z najbardziej pierwotnych wspomnie� ludzko�ci. W Dronaparwanie6, najstarszym indyjskim podaniu, kosmiczne bitwy opisywane s� dok�adnie tak samo jak w staro�ydow-skich przypowie�ciach niestanowi�cych cz�ci Starego Testamentu7. R�wnie� i tam jest mowa o ��wi�tych ko�ach", �w kt�rych �yj� cherubini" - i to oczywi�cie nie gdzie� tam, nie wiadomo gdzie, lecz �w niebie" i �mi�dzy gwiazdami".Etymolodzy twierdz�, �e wszystko to nale�y postrzega� w kategoriach symbolicznych8. Te osobliwe historie9 s� jakoby jedynie mitami. Jedynie? Po jakim drzewie genealogicznym mamy si� wi�c wspina�, je�li w mitologii naszych przodk�w tkwi jedynie symbolika. A nawet je�li symbolika, to co oznaczaj� owe symbole? S�owo symbol pochodzi od greckiego symballein i oznacza �obala�". Je�li mity nale�y rozpatrywa� jedynie jako symbole, to c� w takim razie by�o obalane? Obstawanie przy twierdzeniu, �e mity nie maj� znaczenia, nie posunie nas ani o krok naprz�d. Stali�my si� spo�ecze�stwem, kt�re bez zastrze�e� wierzy w najbardziej sprzeczne podania. Wierzy w sensie religijnym. Ale, jak wida�, nie chcemy zaakceptowa� kilku fakt�w. Je�li twierdz�, �e w Pi�mie �wi�tym, a przede wszystkim w Pi�cioksi�gu Moj�esza a� roi si� od sprzeczno�ci i przera�aj�cych opowie�ci, a B�g, kt�ry rozmawia z Moj�eszem, nie mo�e by� postrzegany jako prawdziwy B�g stworzenia, to wszyscy wok� s� oburzeni i ��daj� dowod�w. Gdy ich dostarczam, dostaj� publiczne lanie. Dlaczego? Poniewa� nie powinno si� atakowa� wiary. Oczywi�cie jedynie wiary wielkich wsp�lnot religijnych. Je�li atakuj� wiar� wyznawan� przez ma�� grup�, zasada ta przestaje obowi�zywa�.Ludzko�� wesz�a w nowe tysi�clecie. Moim zdaniem najbardziej odpowiedzialnym sposobem post�powania jest przeanalizowanie starych legend i wyznaczenie nowych cel�w.Rozdzia� pierwszyOdmienna lekcja BibliiJedynym �rodkiem przeciw zabobonom jest nauka.Henry T. Buck�eNiekwestionowanym faktem jest, �e ludzie w�tpi� w Boga, w�tpi� bardzo cz�sto. Ka�demu znane jest pytanie: Jak B�g m�g� na to pozwoli�? Na miliony zha�bionych i zamordowanych podczas drugiej wojny �wiatowej �yd�w? Albo na ofiary tortur wszelkich dyktatur? Jak B�g m�g� dopu�ci�, aby niewinne dzieci by�y m�czone i zabijane? Jak m�g� pozwoli� na katastrofy naturalne, kt�re skazywa�y wiele narod�w na g��d i cierpienie? Jak m�g� pozwoli�, aby w jego imieniu byli prze�ladowani i w okrutny spos�b zabijani ludzie, aby chrze�cija�scy fanatycy mordowali innych chrze�cijan, rzekome czarownice lub jakoby op�tanych przez diab�a, torturuj�c ich w niewyobra�alny, najokrutniejszy spos�b. Lista pyta�, jak B�g... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony