9016, Big Pack Books txt, 5001-10000

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
AyurvedaVasant LadWstępDr Vasant Lad jest rodowitym Hindusem od przeszło 15 lat pracuje jako lekarz i profesor medycyny ayurvedycznej. Przez ostatnie 15 lat cały swój czas powięca wprowadzeniu programu ayurvedycznego w Stanach Zjednoczonych .Obecnie jest on dyrektorem Instytutu Ayurvedycznego w Albuquerque w New Mexico .Ponadto od Lad wygłasza liczne wykłady w całych Stanach Zjednoczonych ; jest także autorem wielu artykułów w Ayurvedzie .PRZEDMOWAMotywacjš do napisania tej ksišżki było głębokie przekonanie , że Ayurvedę będš stosować w prosty, praktyczny sposób też i mieszkańcy krajów zachodnich. Dotychczas bowiem Ayurvedę traktowano na Zachodzie jako naukę ezoterycznš, tzn. dla wtajemniczonych. W rzeczywistoci za jest to prosta,skuteczna nauka, której zasady majš uniwersalne zastosowanie wcodziennym życiu każdego człowieka. Ayurveda odnosi się do każdejj częci i do każdej strony ludzkiego życia, proponujšc rady,sprawdzone i udoskonalone w cišgu wielu stuleci, rady dla tych wszystkich, którzy szukajš harmonii, pokoju i długowiecznoci.Wiedza przekazana w tej ksišżce będzie miała dla czytelnika trwałš wartoć. Nauka Ayurvedy opiera się bowiem nie na stale zmieniajšcych się opiniach, ale na wiecznej mšdroci riszich, którzy otrzymali naukę wyrażajšcš doskonałš pełnię Kosmicznej wiadomoci za porednictwem doznań religijnych i medytacji. Ayurveda jest ponadczasowš i mam nadzieję, że przekazane tutaj uwagi i wskazówki będš służyły czytelnikowi przez całe życie.Ayurveda zajmuje się omioma podstawowymi gałęziami medycyny pediatriš, ginekologiš, położnictwem, okulistykš, geriatriš, otolaryngologiš, internistykš i chirurgiš. Każda z tych specjalnoci odnosi się do teorii pięciu elementów (eter, powietrze, ogień, woda, ziemia);pojęcia tridosza czyli trzech cielesnych "humorów" (płynów), do siedmiu dhatus czyli tkanek ciała, trzech malas (mocz, kał, pot) i trójcy życia: ciała, umysłu i wiadomoci duchowej. Te pojęcia sš w pełni nie wyjanione w poczštkowej częci tekstu.ksišżka zajmuje się przedstawieniem podstawowych poglšdów ayurvedy, włšcznie z technikš badania chorych, diagnozowania i leczenia oraz długowiecznociš, używaniem leków ziołowychi innymi codziennymi, praktycznymi sposobami podtrzymywania zdrowia.Uczeń od razu przyswaja sobie podstawowe poglšdy Ayurvedy bogactwo wiedzy starożytnej, jakie jeszcze pozostało do wykorzystania w pismach mędrców Ayurvedy, takich jak chirurg Suszruta,który ponad 2 tysišce lat temu napisał klasyczny tekst o chirurgii (Suszruta Samhita) i poprzez nauki współczesnych lekarzy ayurvedycznych . Pisma Suszruty zaskakujšco antycypujš wiele z medycyny współczesnej. Wród innych spraw Suszruta zajmował się szczegółowo sekcjš zwłok i zabiegami chirurgii plastycznej, które po wiekach stały się podstawš nowoczesnej chirurgii plastycznej. Udoskonalił technikę składania złamanych koci za pomocš gwodzi. Zlokalizował na ciele życiowe punkty, marmas, majšce zwišzek z organami wewnętrznymi. Zewnętrzne urazy tych punktów mogš być bardzo niebezpieczne lub nawet miertelne. Wród swoich licznych innych osišgnięć, Suszruta wymylił specjalny sposób leczenia puszczaniem krwi w celu uzdrowienia wrodzonych zaburzeń krwi. Z tego krótkiego przeglšdu widać jasno, że od starożytnych mistrzów Ayurvedy wiele możemy się nauczyć.Mšdroć Ayurvedy została zapisana w sanskrycie, starożytnym języku Indii. Dlatego autor używa czasem terminów sanskryckich wytłumaczenia pewnych ayurvedycznych pojęć medycznych wtedy gdy nie można znaleć odpowiedników w języku angielskim przy każdym pojawieniu się takiego słowa w tym tekcie zostaje jasno i prosto wyjanione.ROZDZIAŁ 1HISTORIA - FILOZOFIAAyurveda obejmuje nie tylko naukę, ale również religię i filozofię. Słowa religia używamy w znaczeniu wiary i wskazań dotyczšcych postępowania zmierzajšcego do takiego stanu, w którym otwiera się możnoć poznania wszystkich aspektów życia. W Ayurvedzie cała podróż przez życie traktowana jest jako więtoć. Słowo filozofia oznacza miłoć prawdy, a w Ayurvedzie prawdš jest Byt, Czysta Egzystencja, ródło wszelkiego życia. Ayurveda jest naukš o tej prawdzie, która wyraża się w życiu.Cała literatura Ayurvedy opiera się na pojęciu Samkhya, czyli filozofii tworzenia. (ródłem terminu Samkhya sš dwa sanskryckie słowa: "sat", co znaczy "prawda" i "khya" - "wiedzieć".) Czytelnik proszony jest, aby otworzył swój umysł i serce na przyjęcie filozofii Samkhya, ponieważ posiada ona bardzo cisły zwišzek z Ayurvedš.Starożytni riszi, istoty wiadome lub prorocy, odkryli prawdę przy pomocy praktyk i wskazań religijnych. Poprzez intensywnš medytację manifestowali prawdę w swoim codziennym życiu. Ayurveda jest naukš codziennego życia i ten system wiedzy rozwinšł się z praktycznej, filozoficznej i religijnej iluminacji (owiecenia) riszich. To owiecenie było zakorzenione w ich rozumieniu tworzenia.Riszi dostrzegali, w bliskim stosunku między człowiekiem i wszechwiatem, jak kosmiczna energia przejawia się we wszystkich istotach żyjšcych i nieżyjšcych. Twierdzili też, że ródłem wszelkiej egzystencji jest kosmiczna wiadomoć, która przejawia się jako energia męska i żeńska - Sziva i Szakti.Riszi Kapila, który uwiadomił sobie Samkhya filozofię tworzenia, odkrył dwadziecia cztery zasady, czyli elementy wszechwiata(Prakruti, Mahad, Ahamkar, Pięć zmysłów, Umysł, itd.), sporód których Prakruti, czyli zdolnoć tworzenia, jest najbardziej podstawowa.Purusza jest energiš męskš, a Prakruti żeńskš. Purusza jest bezkształtna, bezbarwna, nie do okrelenia i nie bierze aktywnego udziału w przejawianiu się wszechwiata. Jest to wiadomoć bierna, pozbawiona wyboru.Prakruti ma kształt, kolor i właciwoci. Jej wiadomoć dysponuje możli?ociš wyboru. Jest to Boska Wola. Jedyny, który pragnie stać się wieloma. Wszechwiat jest dzieckiem zrodzonym z łona Prakruti, Boskiej Matki.Prakruti stwarza wszystkie kształty we wszechwiecie, podczas gdy Purusza jest wiadkiem tego stwarzania. Jest ona odwiecznš fizycznš energiš, zawierajšcš trzy właciwoci czyli gunas, znajdujšce się w całej naturze, cały rozwijajšcy się kosmos.Trzy gunas to: satva (esencja), radżas (ruch) i tamas (inercja). Te trzy (gunas) sš podstawš dla wszelkiego istnienia. Znajdujš się w równowadze w Prakruti. Gdy równowaga ta zostanie zakłócona, zachodzi wzajemne oddziaływanie na siebie wszystkich gunas, co wywołuje ewolucję wszechwiata.Pierwszym przejawem Prakruti jest Kosmiczny Intelekt. Z Mahad ukształtowane jest Ego (Ahamkar). Następnie Ego przejawia się w pięciu zmysłach (tanmatras) i w pięciu narzšdach motorycznych, i w ten sposób z pomocš satvy tworzš wszechwiat organiczny. To samo Ego przejawia się dalej w pięciu podstawowych elementach (bhutas), żeby z pomocš tamas utworzyć wszechwiat nieorganiczny.Radżas jest czynnš witalnš siłš życiowš w ciele, która popycha zarówno organiczny, jak i nieorganiczny wszechwiat kolejno do satva i tamas. Tak więc satva i tamas sš nieaktywnymi, potencjalnymi energiami, które potrzebujš aktywnej, kinetycznej siły radżas. Satva jest siłš twórczš potencjalnš (Brahma), radżas jest siłš kinetycznš ochronnš (Visznu), a tamas jest potencjalnš siłš destruktywnš (Mahesza). Tworzenie (Brahma), Ochrona (Visznu) i Destrukcja (Mahesza) sš trzema przejawami pierwszego kosmicznego bezdwięcznego dwięku, aum, który stale działa w kosmosie. Ilustracja obok przedstawia tę manifestację wszechwiata.A. Pierwsza wiedza o życiuAyurveda jest holistycznym systemem medycyny, właciwym dla Indii, miejscowym i szeroko tu praktykowanym. Słowo "Ayurveda" to termin sanskrycki oznaczajšcy "wiedzę życia". "Ayur" znaczy "życie" lub "życie codzienne", a "veda" jest "wiedzš". Ayurveda jest pierwszym zapisem w Vedach, najstarszej w wiecie zachowanej literaturze. Ten system leczniczy jest stosowany w codziennym życiu Indii od ponad 5 tysięcy lat.B. Ayurveda i ludzka ukryta mocAyurveda uczy, że człowiek jest mikrokosmosem, że zawiera w sobie cały wszechwiat. Jest dzieckiem sił kosmicznych, pochodzšcych z zewnętrznego otoczenia, makrokosmosu. Jego indywidualna egzystencja wišże się nierozdzielnie z całš manifestacjš kosmicznš. Ayurvedyczne poglšdy na zdrowie i chorobę w ujęciu holistycznym biorš pod uwagę wewnętrzny zwišzek zachodzšcy między indywidualnociš a duchem kosmicznym, indywidualnociš a kosmicznš wiadomociš, energiš i materiš.Zgodnie z naukš Ayurvedy każda istota ludzka ma cechy biologiczne i duchowe instynkty: religijny, posiadania, rozrodczy oraz instynkt w kierunku wolnoci. Podstawš spełnienia tych instynktów jest zrównoważony, dobry stan zdrowia. Ayurveda pomaga zdrowym zachować, a chorym odzyskać zdrowie. Jest to medyczno-metafizyczna życiowa wiedza o uzdrawianiu, matka wszelkiej sztuki leczenia. Praktyka Ayurvedy przeznaczona jest do pobudzania ludzkiego szczęcia, zdrowia i twórczego wzrostu.Studiowanie nauk Ayurvedy pozwala każdemu na praktyczne przyswajanie sobie wiedzy o samoleczeniu. Przez właciwš równowagę wszystkich energii ciała można bardzo wyranie ograniczyć procesy degeneracji i chorób. Podstawowš zasadš nauki Ayurvedy jest zdolnoć każdej jednostki do samoleczenia.C. Ayurveda - joga i tantraAyurveda, joga i tantra sš to trzy starożytne umiejętnoci życiowe, praktykowane w Indiach od wieków. Wspominajš o nich więteksięgi Wed i Upaniszady. Joga jest naukš zjednoczenia z Boskociš, z Prawdš. Tantra jest najbardziej bezporedniš metodš kontrolowania tej energii, która tworzy ostatecznš jednoć z Prawdš. A Ayurveda jest naukš życia.Celem każdej z tych praktyk jest pomoc dla człowieka w osišgnięciu długowiecznoci, odmłodzenia i samorealizacji. Przedmiotem praktyk jogi i tantry jest wyzwolenie, jakkolwiek tylko niektórzy ćwiczšcy jogę mogš osišgnšć ten ostateczny cel. Jednak Ayurveda może być stos... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony