88 (87'). A rzeka sobie płynie... A River Runs Through It Mike Becker at Jay Friedman site, Friedman Jay Artykuły, ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Mike Becker at Jay Friedman site, A River Runs Through It, Aug 11, 2011,tłum. Łukasz Michalski88_87. A rzeka sobie płynie...Mike Becker, na stronie Jaya Friedmanasierpień 2011A River Runs Through ItOpanowanie gładkiego legato stanowi poważne wyzwanie dla puzonisty, lecz przy małejpomocy pewnych twórczych metafor może się okazać niezbyt trudne do osiągnięcia. Gdy JayFriedman poprosił mnie o napisanie tego artykułu, przed oczami stanęły mi wszystkiewspaniałe przykłady, które dawał przez lata, a które naprawdę pomogły udoskonalić mojątechnikę. Studiowanie pod kierunkiem twórczych muzyków i nauczycieli, takich jak JayFriedman, ma tę dobrą stronę, że mogą Ci pomóc dowiedzieć się, które koncepcje zadziałająi będą inspirujące dla Twoich własnych pomysłów. W końcu musimy stać się swoimiwłasnymi nauczycielami, bo głównie ćwiczymy sami. Kiedy sami rozwiązujemy swojeproblemy, wykazujemy wysoką zdolność zapamiętywania. Chcę się podzielić kilkoma moimipomysłami.Wielu nauczycieli i wykonawców naucza gładkiego legato przy pomocy sprzecznychpojęć. Niektórzy zalecają szybkie ruchy suwakiem, inni mówią, by poruszać nim powoli.Niektórzy zalecają wolny strumień powietrza, inni, by wprawić je w szybki ruch. Słyszałemnawet o „utrzymywaniu ciepłego strumienia powietrza”. Jednakże, dla osiągnięcia gładkiegoi płynnego brzmienia niezaprzeczalne jest tylko jedno: konieczność synchronizacji międzysuwakiem, językiem i powietrzem. Dyskusyjny pozostaje sposób, w jaki to osiągamy. Zawszestaram się rozwiązania techniczne opierać na wnioskach płynących z bezpośredniego myślimuzycznej. Na przykład, grając fragment legato, mógłbym próbować wyobrazić sobie, jakbyto zabrzmiało w wykonaniu znakomitego śpiewaka. Dla zwiększenia efektu miałbym na myślikonkretnego artystę. Jeśli to nie pomoże, można spróbować wyobrazić sobie coś w świecieprzyrody, co da się przełożyć na brzmienie. Na przykład, w legato, wyobraźmy sobiekamienistą rzekę. Woda płynie po kamieniach, czasem dużych, czasem małych. Przepływa nadnimi tak samo, niezależnie od ich wielkości. Kierunek i poziom przepływu pozostaje stały, niezmienia się gwałtownie, jak w przypadku wodospadu. Jeśli przyjmiemy, że nasze powietrze towoda, a nuty to kamienie; to charakter oraz spójność powietrza powinny odzwierciedlaćprzepływ rzeki. Oznacza to, że poziom wody nie obniża się między nutami i nie może teżmiędzy nutami wystąpić nagłe osłabienie strumienia powietrza. Twoje powietrze ma płynąćjak rzeka. Trzeba jeszcze pamiętać, iż rzeka przepływa ponad kamieniami tak samo, bezwzględu na ilość wody i prędkość przepływu. Oznacza to, że kiedy grasz ciszej, powietrzemusi nadal płynąć w ten sam sposób, bez wodospadów, czy nagłych zaników! Jeśli posłuchaszuważnie, to zauważysz, kiedy wystąpi nierównomierny przepływ powietrza lub dziura, gdysłyszysz owo straszne brzmienie „tła”, czy wyrwę w melodii.Inną pomocną metaforą, jak się wydaje, może być myślenie o poruszającej się taśmieprodukcyjnej, na którą spadają krople czekolady (oczywiście można podłożyć dowolnysmakołyk). Tutaj taśma niech będzie powietrzem, a spadające łakocie- językiem, lub granyminutami. Szybkość działania mechanizmu upuszczającego słodkości musi być dopasowana doprędkości taśmy, co znów kieruje nas do synchronizacji języka, powietrza i suwaka. Jeśliprędkość naszej taśmy nie zostanie prawidłowo skoordynowana, to jak będą wyglądałyczekoladki na taśmie? Byłyby to jakieś zlewki, rozlane pomyje, stąd określenie „rozlazłysuwak”.Mike Becker at Jay Friedman site, A River Runs Through It, Aug 11, 2011,tłum. Łukasz MichalskiCo do relacji: suwak-powietrze-język, to lubię poruszać suwakiem bardzo wolno, jakbynarzędziem, które pozwala mi zrozumieć, jak bardzo gładko może płynąć moje powietrze. Naprzykład ćwiczenie fragmentu z III Symfonii Saint-Saensa, z bardzo wolnym suwakiem,pozwala bardzo wyraźnie wyeksponować wszelkie nierówności i wyboje w strumieniupowietrza. Myślę, że zarówno szybkie, jak i wolne ruchy suwakiem są prawidłowe; ta prędkośćnie ma znaczenia, o ile strumień powietrza jest gładki, synchronizacja prawidłowa, nie maszarpnięć ani nierówności. Inaczej mówiąc, prędkość suwaka powinna być skoordynowanaz językiem i powietrzem, lecz nie być większa, niż to konieczne dla gładkości i wyrównaniabrzmienia.Kolejnym cennym ćwiczeniem, które stosuję dla osiągnięcia gładkiego legato, jestbzyczenie etiudy na ustniku trzymanym lewą ręką, podczas gdy prawa naśladuje ruchy suwakaw pozycjach. Coś innego niż BERP, chyba bardziej skuteczne, bo zmusza do wizualizacjigładkiego, lekkiego suwaka. To ćwiczenie pomaga nie tylko przy legato. Stosuję go dlapoprawienia synchronizacji suwaka, języka i powietrza w bardzo ruchliwych fragmentach, jakWilhelm TellczySroka Złodziejka.W mym własnym studiowaniu i nauczaniu zawsze uważam, że niedomagania strumieniapowietrza to wspólna cecha większości niedociągnięć. Przedstawione tutaj pomysły mogąpomóc w eliminowaniu problemów związanych z powietrzem, które bywa blokowane,przerywane, wymuszane, czy powstrzymywane. Mam nadzieję, że Wam też pomogąw utrzymaniu stałego przepływu i prowadzeniu legato tak gładkiego, jak rzeka.Michael Becker jest pierwszym puzonistą w Tucson Symphony Orchestra, drugimpuzonistą Opery Arizona i pełni obowiązki puzonisty basowego w orkiestrze PhoenixSymphony. Często zastępuje puzonistów tenorowego i basowego w Chicago SymphonyOrchestra oraz innych orkiestrach na całym świecie. Latem prowadzi „Warsztaty Beckera dlaNiskiej Blachy” w Tucson (AZ). Te zajęcia koncentrują się na przygotowaniach doprzesłuchań i wykonań koncertowych. Jego solowa płyta „Pieśni i Tańce” jest dostępna naCD Babyoraz naiTunes.Więcej informacji można znaleźć nawww.beckerlowbrassbootcamp.comDopisek od Jaya Friedmana:Teraz coś dla zabawy. Któregoś wieczora bawiliśmy się świetnie i pokazywałem Mike'owi istotęstylu Tannhausera. Powiedział: „poczekaj, nagram to telefonem.” Potem zaproponował: „Zagrajmyrazem”. No i wykonaliśmy fragment III aktu Lohengrina w oktawach.Jakość dźwięku jest fatalna, bo filmy zostały nagrane komórką, ale mimo to są cenne, jako przykładstylu. Zamieściliśmy je na YouTube, by mogli skorzystać czytelnicy tej strony.Jay Friedman- Tannhauser:https://www.youtube.com/watch?v=1387R8NQNAIJayFriedman i Mike Becker-Tannhauser:https://www.youtube.com/watch?v=7HMhRwbEOMQJay Friedman i Mike Becker- Lohengrin:https://www.youtube.com/watch?v=PiqZoL-3ltg [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony