9.Plan pracy maj, MÓJ KUFEREK 2010 juka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MAJ – roczne przygotowanie przedszkolne

Temat kompleksowy: BEZPIECZNIE W DOMU                                                                                                                                                                   opracowała Małgorzata Owiecka

CELE

OBSZARY I TREŚCI PROGRAMOWE

DZIAŁANIA DZIECI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

ZABAWY RUCHOWE

POMOCE

LITERATURA

5. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestniczenia w zabawach i grach sportowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.

Obszar I:

Edukacja społeczna

– rozwijanie umiejętności interpersonalnych

– kształtowanie umiejętności zgodnego współżycia z innymi

– doskonalenie umiejętności obdarzania uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują

– grzeczne zwracanie się do innych.

 

 

Obszar IV:

Czynności intelektualne

– doskonalenie spostrzegawczości

– rozwijanie umiejętności zapamiętywania

– kształtowanie myślenia logicznego – przyczynowo-

-skutkowego

– doskonalenie umiejętności dostrzegania, wyodrębniania i określania cech istotnych

– kształtowanie umiejętności obserwowania, analizowania i wyciągania wniosków

– grupowanie obiektów w sensowny sposób – klasyfikacja

– rozbudzanie wyobraźni i inwencji twórczej

– rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi dowolnej.

 

 

Obszar XIV:

Edukacja polonistyczna

– kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

– doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów

– rozbudzanie zainteresowania czytaniem i pisaniem

– rozwijanie umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego

– doskonalenie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

 

Obszar VI:

Bezpieczeństwo

– wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach i korzystania ze środków transportu.

 

Obszar V:

Wychowanie zdrowotne

– kształtowanie sprawności fizycznej dzieci poprzez uczestniczenie w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach.

 

 

Obszar X:

Technika

– rozbudzanie zainteresowania urządzeniami technicznymi i nowoczesnymi technologiami (np. używanymi w gospodarstwie domowym)

– wdrażanie dzieci do zachowywania ostrożności i przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z nich.

– zabawa „Chińskie szepty”

– udział w zabawie integracyjnej „Ludzie do ludzi”

– słuchanie wiersza „Uśmiech”, oglądanie ilustracji

– wypowiadanie się na temat utworu, odpowiadanie na pytania; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego utworu

– udział w zabawie „Przyjemność” – rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie umiejętności zgodnego współżycia z innymi

– udział w rozmowie na temat indywidualnych upodobań dzieci – zapamiętywanie jak największej ilości informacji na temat wylosowanej osoby

– udział w zabawach matematycznych „Przejście przez rzekę” – obliczanie działań matematycznych w zakresie 10

– wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Upominek” (technika dowolna) – wykonanie upominku dla wylosowanej osoby z uwzględnieniem jej upodobań

– podsumowanie zabawy „Przyjemność”, wręczanie przygotowanych upominków

– udział w zabawach integracyjnych: „Ludzie do ludzi”, „Tunel dobrych życzeń”

– zabawy ruchowe: „Zagadki ruchowe”, „Powódź”

 

 

– zabawa doskonaląca spostrzegawczość „Kogo brakuje”

– udział w zabawie ze śpiewem „Nie chcę cię znać”

– oglądanie ilustracji pokoju, wypowiadanie się na jej temat

– czytanie zdań, dobieranie zdań do ilustracji

– rysowanie po śladzie

– udział w zabawie „Poszukaj do pary” – czytanie wyrazów

– udział w zabawie matematyczno-ruchowej „Odszukaj wynik” i matematycznej „Domino trójkątne”

– wykonanie pracy plastycznej „Obrazek z masy solnej”: wałkowanie ciasta, nadawanie mu określonego kształtu, tworzenie obrazka

– wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Pajacyk”: składanie papieru, wykonanie głowy z plasteliny – łączenie różnorodnych materiałów

– udział w zabawach ruchowych: „Taniec kwiatów”, „Pingwinek”

 

– zabawa ćwicząca zapamiętywanie „Dodaj swój ruch”

– udział w zabawie „Ślepiec”

– rozwiązywanie zagadek: pralka, komputer, odkurzacz, żelazko, telewizor, lodówka – kształtowanie umiejętności wyodrębniania cech znaczących

– analiza i synteza wyrazów: telewizor, mikser, pralka

– udział w zabawie „Kto znajdzie pierwszy”: wyszukiwanie w przedszkolu urządzeń zasilanych prądem, naśladowanie głosem dźwięków wydawanych przez te urządzenia

– udział w zabawach matematycznych – obliczenia w zakresie 10

– rozwiązywanie zagadek ruchowych

– obserwowanie i wykonywanie doświadczenia ilustrującego przyciąganie i odpychanie (elektryczność) – kształtowanie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków

– udział w zabawie „Roboty” – dzielenie wyrazów na sylaby

– zabawy integrujące: „Krąg”, „Adwokat”

 

 

 

– wycieczka do muzeum techniki lub sklepu ze sprzętem AGD: zapoznanie z różnymi urządzeniami pomagającymi w życiu domowym oraz nowoczesnymi technologiami; zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych

 

 

 

– zabawa integrująca „Tworzenie grup”

– udział w zabawie ruchowej „Strażnik przyrody”

– układanie i rozwiązywanie zagadek o domowych urządzeniach elektrycznych – kształtowanie umiejętności dostrzegania i nazywania cech charakterystycznych

– udział w rozmowie na temat bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych w domu

– udział w zabawach matematycznych: tworzenie zbiorów, „Domino ośmiokątne” – tworzenie zbiorów zgodnie z poleceniem, układanie kostek domina według określonych reguł

– słuchanie utworów „Żaby” i „Niedźwiedź śpi” – rozróżnianie wysokości i brzmienia głosów ludzkich (sopran i bas)

– wypowiadanie się na temat swoich ulubionych zajęć, wyjaśnienie pojęcia „hobby”

– czytanie zdań wyrazowo-obrazkowych

– udział w zabawie matematycznej „Zwodzony most”

– zabawa ruchowa „Piłka parzy”

 

 

 

– udział w zabawach ruchowych doskonalących koncentrację i uwagę: „Szymon mówi”, „Wszystko zwierze, co ma pierze, fruwa”

– wypowiadanie się na temat domowych porządków i urządzeń ułatwiających sprzątanie

– ćwiczenie spostrzegawczości: dostrzeganie różnic w rysunkach

– udział w zabawie „Zaszyfrowane wiadomości”: odszyfrowywanie wyrazów przy pomocy klucza do szyfru

– udział w zabawie matematycznej: dobieranie kostek domina tak, aby suma oczek była równa cyfrze na „chodniczku” – kształtowanie umiejętności porównywania i przeliczania

– rysowanie po śladzie

– wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Robot” – rozbudzanie wyobraźni i inwencji twórczej, kształtowanie umiejętności opowiadania o swojej pracy

– udział w zabawach ruchowych: „Sprzątam swój pokój”, „Sterta butów”, „Guziki”.

 

 

 

 

 

 

Zajęcia wyrównawcze:

– ćwiczenia grafomotoryczne: rysowanie po śladzie i rysowanie oburącz

– porównywanie ilościowe i jakościowe

– uwrażliwianie słuchu fonematycznego: wysłuchiwanie głosek w nagłosie i śródgłosie.

 

 

 

 

 

 

– ćwiczenia cz. 5, s. 11

– losy z imionami wszystkich dzieci

– koła z działaniami matematycznymi, taśmy, wstęgi z krepiny lub sznurki

– materiały potrzebne do wykonania upominku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– ćwiczenia cz. 5, s. 12

– kartoniki z obrazkami i (osobno) podpisami do nich

– kartoniki z liczbami od 0 do 10, zestawy domina trójkątnego

– folia aluminiowa, jednorazowe noże, wałki do ciasta, masa solna w różnych kolorach, metalowe spinacze biurowe

– kolorowy papier, nożyczki, klej, plastelina, kordonek

 

 

 

 

 

 

 

– ćwiczenia cz. 5, s. 13 i 14

– zabaweczki (np. z jajek-

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony