9.Spoleczna odpowiedzialno¶ć biznesu, Egzamin ZLwF

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

9. Społeczna odpowiedzialność biznesu.

Pojęcia CRS, kodeksu etycznego

·      kodeksy etyczne uważa się kodeksy będące połączeniem kodeksu wartości, kodeksu postępowania oraz kodeksu norm jakich należy przestrzegać (np. norm dotyczących uczciwej konkurencji).

 

PO CO WPROWADZA SIĘ PROGRAMY ETYCZNE W FIRMACH?

·      Z dwu jednakowo efektywnych firm lepszą jest ta firma, która biznes uprawia rzetelnie i uczciwie.

·      Daje jej to w dłuższym okresie konkurencyjną przewagę, jakiej firma w inny sposób nie mogłaby osiągnąć.

·      W związku z tym coraz większa liczba firm na świecie, dąży do ujęcia elementów kultury organizacyjnej firmy w postaci strategicznych programów etycznych. PO CO

·      Programy etyczne skierowane są na uczynienie z etyki biznesu najwyższego standardu zachowań:

Þ  pracowników w firmie

Þ  firmy na rynku

Þ  firmy w otoczeniu społecznym w jakim działa

 

CO SKŁADA SIĘ NA PROGRAM ETYCZNY FIRMY?

·      wskazanie wartości wspólnych

·      sformułowanie wizji i misji firmy

·      określenie standardów etycznych i zawodowych

·      opracowanie kodeksu etycznego

·      opracowanie podręcznika standardów zawodowych

·      opracowanie programu kształcenia etycznego

·      utworzenie stanowiska (komórki) ds. etyki

·      promowanie zachowania etycznego

·      monitorowanie  przestrzegania  norm  etycznych  oraz                  standardów zawodowych

·      utworzenie etycznej infolinii

 

·         CRS - odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw to koncepcja, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają problematykę społeczną i ekologiczną w swojej działalności komercyjnej i stosunkach z interesariuszami. (UE)

Nie istnieje jedna uniwersalna definicja zjawiska określanego w skrócie jako CSR, poniżej cytujemy kilka najczęściej podawanych:

Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczne odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami , którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt.

Innyni słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami.

Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowę kapitału społecznego. Dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski.

Z założenia adaptacja społecznie odpowiedzialnych zachowań jest domeną biznesu, tworzącego na bieżąco relacje ze swymi interesariuszami. Niemniej jednak społeczna odpowiedzialność przyczynia się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, a więc powinna wchodzić w zakres zainteresowania władz publicznych w promocji pozytywnych praktyk na rzecz środowiska i społeczeństwa kreowanych przez przedsiębiorstwa.

Podstawy zarządzania społeczną odpowiedzialnością

·         Właściwa motywacja: Dlaczego to robię

·         Właściwe instrumenty: jakie instrumenty zastosować aby doprowadzić do znacznej zmiany sytuacji społecznej wzmacniając jednocześnie biznes

·         Właściwe kompetencje: koncentracja na obszarze kompetencji – w którym z istotnych problemów społecznych możemy wnieść największy wkład

·         Właściwy monitoring: monitorowanie zmiany, wskaźniki, stała współpraca z partnerami

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony