9.Spoleczna odpowiedzialno¶ć biznesu, Egzamin ZLwF
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
9. Społeczna odpowiedzialność biznesu.
Pojęcia CRS, kodeksu etycznego
· kodeksy etyczne uważa się kodeksy będące połączeniem kodeksu wartości, kodeksu postępowania oraz kodeksu norm jakich należy przestrzegać (np. norm dotyczących uczciwej konkurencji).
PO CO WPROWADZA SIĘ PROGRAMY ETYCZNE W FIRMACH?
· Z dwu jednakowo efektywnych firm lepszą jest ta firma, która biznes uprawia rzetelnie i uczciwie.
· Daje jej to w dłuższym okresie konkurencyjną przewagę, jakiej firma w inny sposób nie mogłaby osiągnąć.
· W związku z tym coraz większa liczba firm na świecie, dąży do ujęcia elementów kultury organizacyjnej firmy w postaci strategicznych programów etycznych. PO CO
· Programy etyczne skierowane są na uczynienie z etyki biznesu najwyższego standardu zachowań:
Þ pracowników w firmie
Þ firmy na rynku
Þ firmy w otoczeniu społecznym w jakim działa
CO SKŁADA SIĘ NA PROGRAM ETYCZNY FIRMY?
· wskazanie wartości wspólnych
· sformułowanie wizji i misji firmy
· określenie standardów etycznych i zawodowych
· opracowanie kodeksu etycznego
· opracowanie podręcznika standardów zawodowych
· opracowanie programu kształcenia etycznego
· utworzenie stanowiska (komórki) ds. etyki
· promowanie zachowania etycznego
· monitorowanie przestrzegania norm etycznych oraz standardów zawodowych
· utworzenie etycznej infolinii
· CRS - odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw to koncepcja, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają problematykę społeczną i ekologiczną w swojej działalności komercyjnej i stosunkach z interesariuszami. (UE)
Nie istnieje jedna uniwersalna definicja zjawiska określanego w skrócie jako CSR, poniżej cytujemy kilka najczęściej podawanych:
Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczne odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami , którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt.
Innyni słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych tak dla przedsiębiorstwa, jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Odpowiedzialność firmy oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli interesariuszami.
Zdaniem Komisji Europejskiej, strategia społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzi do trwałego sukcesu przedsiębiorstwa dzięki prowadzeniu dialogu z otoczeniem, uwzględnianiu ochrony środowiska i budowę kapitału społecznego. Dlatego też CSR może przyczynić się do realizacji celów zdefiniowanych w Strategii Lizbońskiej, które są obligujące także dla nowych członków UE, w tym Polski.
Z założenia adaptacja społecznie odpowiedzialnych zachowań jest domeną biznesu, tworzącego na bieżąco relacje ze swymi interesariuszami. Niemniej jednak społeczna odpowiedzialność przyczynia się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, a więc powinna wchodzić w zakres zainteresowania władz publicznych w promocji pozytywnych praktyk na rzecz środowiska i społeczeństwa kreowanych przez przedsiębiorstwa.
Podstawy zarządzania społeczną odpowiedzialnością
· Właściwa motywacja: Dlaczego to robię
· Właściwe instrumenty: jakie instrumenty zastosować aby doprowadzić do znacznej zmiany sytuacji społecznej wzmacniając jednocześnie biznes
· Właściwe kompetencje: koncentracja na obszarze kompetencji – w którym z istotnych problemów społecznych możemy wnieść największy wkład
· Właściwy monitoring: monitorowanie zmiany, wskaźniki, stała współpraca z partnerami
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstrony
- Indeks
- 9. Zmiany znaczeń wyrazów - przykłady, Historia Języka Polskiego - zagadnienia egzaminacyjne
- 9.ZASADY PROJEKTOWANIA PASÓW DZIELĄCYCH W ULICACH, ulice egzamin
- 9 mloda polska, zagadnienia do egzaminu z młodej polski
- 8strategia polityki spolecznej na lata 2007 2013, STRETGIE
- 9. Harmonogram głównych zamierzeń, BiznesPlan
- 8 Strategiczne ZZL, Egzamin ZLwF
- 90210.S01E20, Napisy
- 9161, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 9043, Big Pack Books txt, 5001-10000
- 8a dane osobowe do ZUS strona 1,
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- rafalsal.opx.pl