9.WIELKANOCNE ZWYCZAJE, scenariusze wielkanocne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

„WIELKANOCNE ZWYCZAJE- SZTUKA LUDOWA”

 

Cel ogólny: Kultywowanie polskich tradycji wielkanocnych, poznawanie symboliki tych świąt.

 

Zadania programowe

Działania edukacyjne

Umiejętności

 

▪ Poznawanie zwyczajów kultywowanych w lokalnym środowisku związanych ze świętami religijnymi (VIII,2,III)

▪ Opowiadanie „Co dzieje się na obrazku” – interpretowanie treści z zauważaniem związków pomiędzy kolejnymi ilustracjami (V,3,III)

 

▪ Porównywanie ze sobą obrazków pod względem kilku cech różniących je i cech wspólnych (VI,1,III)

 

▪ Poznawanie działania i sposobów wykorzystywania urządzeń elektr. w gosp. dom. (X,1,III)

 

▪ Odbieranie, rozumienie

i wyrażanie treści przekazywanych przez niewerbalne środki wyrazu (V,1,III)

 

▪ Tworzenie prac przestrzennych, łączenie z innymi materiałami (VI,3,III)

 

▪ Składanie obrazków pociętych na części, cięcia wg. linii pozornych, pionowych i ukośnych (VI,1,III)

 

▪ Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami (VI,3,III)

Ozdabianie sali własnymi pracami – odczuwanie radości i dumy (VIII,1,III)

▪ Udział w spotkaniach z twórcami ludowymi. Poznawanie narzędzi, materiałów i sposobów wykonania ozdób świątecznych (VIII,2)

▪ Wykonywanie ćwiczeń oddechowych polegających na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów (V,6,III)

▪ Wykonywanie prostych rysunków przez łączenie kropek (VI,3,III)

 

▪ Sprawne posługiwanie się nożyczkami, wycinanie dowolnych kształtów, cięcie po linii prostej lub krzywej (VIII,3,III)

▪ Klasyfikowanie przedmiotów wg. podanych cech jakościowych (VII,4,III)

 

▪ Poszerzanie zasobu słownika o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia (V,2,III). Poznawanie zwyczajów kultywowanych w lokalnym środowisku, związanych ze świętami religijnymi (VII,2,III)

 

▪ Poznawanie własnych tradycji ludowych poprzez kontakt ze sztuką ludową, własną twórczość zdobniczą (I,5,III)

 

▪ Malowanie ilustracji do utworu o znanym tytule (IX,3,III)

 

▪ Uczenie się nowych piosenek. Systematyczna praca nad poprawnym wydobywaniem głosu (IX,3,III)

▪ Uczenie się kroków i prostych form tanecznych – dostawianie nogi (IX,3,III)

▪ Granie własnego akompaniamentu do piosenki (IX,2,III)

 

 

▪ Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach ruchowych, w sali i na powietrzu. Hartowanie organizmu.

 

▪ Rozwijanie naturalnych czynności ruchowych.

 

 

 

 

» Słuchanie opowiadania w oparciu o utwór A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”. Rozmowa nt. wysłuchanej bajki – zapoznanie z tradycjami Świąt Wielkanocnych.

 

» Rozmowa przy obrazkach nt. wielkanocne zwyczaje ludowe. Słuchanie wiersza D. Gellner – „Wielkanocne kolory”. Przybliżenie dzieciom zwyczajów ludowych panujących na wsi w związku ze zbliżającymi się świętami wielkanocnymi.

 

» Oglądanie i omawianie kartek świątecznych, wyszuki- wanie elementów, których nazwy zaczynają się głoską „b” (bazie, baranek), „k” (kura, kurczątko). Odszukiwanie różnic między kartkami. Globalne czytanie wyrazów.

 

» Rozmowa z dziećmi nt. wiosennych porządków  i świątecznych przygotowań w ich domach. Zapoznanie ze sprzętem gospodarstwa domowego oparciu o zagadki  i ilustracje.

 

» Zabawa ruchowo- naśladowcza „Co robię? Naśladowanie ruchem ciała wykonywanie porządków domowych.

 

» Lepienie z masy solnej nt. „Mazurek wielkanocny”. Wypełnianie masą pokrywki, pojemnika po margarynie. Dekorowanie powierzchni nasionami fasoli, ryżu, grochu, kolorowych koralików.

 

 

» Układanie z części świątecznego obrazka oraz przyklejanie go na kartonie. Samodzielne zaprojektowanie  i wykonanie ramki dowolną techniką.

 

» Wykonanie świątecznych pisanek - raca w grupach  z zastosowaniem różnych technik. Słuchanie wiersza „Pisanki” H. Szayerowej. Oglądanie pisanek w koszu, opisywanie ich wyglądu.

 

» Zorganizowanie spotkania dzieci z twórcą ludowym. Rozmowy nt. sposobów wykonywania ozdób świątecznych. Wspólne wykonanie różnych elementów świątecznych.

 

» Ćwiczenia oddechowe „Wyścigi pisanek”- dmuchanie  w pisankę (wydmuszkę) wg. ustalonych zasad.

 

» Zabawa rysunkowa „Pisanki” – rysowanie po śladzie.

 

» Zabawa plastyczna „Świąteczne serwetki”. Składanie bibuły na cztery części, wycinanie dowolnych wzorków.

 

» Zabawa słowna „Układamy życzenia świąteczne”.

 

» Zabawy matematyczne „Jajka malowane”. P. szablony jajek tekturowych w różnych kolorach z imionami dzieci, obręcze, koszyczki, kartoniki z cyfrą i odpowiadającą jej liczbą kropek.

 

» Słuchanie opowiadania na podstawie utworu

W. Bodalskiej „Wielkanoc na wsi”. Wypowiedzi dzieci  w oparciu o treść utworu i ilustracje.

 

 

 

 

» „Urządzamy kącik świąteczny” – rozmowa połączona  z działaniem. Oglądanie zgromadzonych wyrobów świątecznych: pisanki, kurczątka, zajączki, palmy, serwety, koszyczki. Przybliżenie dzieciom symboli sztuki ludowej na podstawie ilustracji i zgromadzonych przedmiotów.

 

» Słuchanie piosenki „Pisanki kraszanki” omówienie treści piosenki – nawiązanie do doświadczeń dzieci.

 

» Nauka piosenki ludowej „Czerwone jabłuszko”. Omówienie budowy piosenki, jej charakteru i nastroju.

 

» Zabawa taneczna do piosenki „Czerwone jabłuszko”. Zapoznanie z elementami tanecznymi kujawiaka.

 

» Gra na instrumentach perkusyjnych piosenki „Czerwone jabłuszko”. Zapoznanie ze sposobem odtwarzania rytmu piosenki.

 

» Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Porządki  u szpaka”.

» Zabawa ruchowa z elementem biegu „Śmigus – dyngus”.

» Zabawa ruchowa z elementem toczenia.

 

» Ćwiczenia poranne z piłeczkami – zestaw własny.

» Ćwiczenia gimnastyczne – metoda zabawowo – naśladowcza. P. obręcze, woreczki.

» Spacery, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

 

Dziecko:

- poznaje symbolikę Świąt Wielkanocnych, poznaje tradycje ludowe, odczuwa nastrój świąteczny.

- opowiada treść obrazka własnymi słowami,

- zna zwyczaje wielkanocne: robienie palm, baranków, pisanek, kraszanek, święcenie pokarmów.

 

- rozpoznaje i nazywa symbole świąteczne,

- globalnie odczytuje wyrazy: baranek, pisanka, zajączek.

 

- opowiada o czynnościach wykonywanych przez rodziców i o swoich obowiązkach,

- zna nazwy różnego rodzaju sprzętu elektrycznego pomocnego w gosp. domow.

 

- rozwija inwencję twórczą poprzez wykonywanie zadań ruchowych.

 

- kształci umiejętność odtworzenia kształtu i wzoru „ciasta”,

- doskonali zmysł estetyczny, wyobraźnię,

- zachowuje porządek na stole.

 

Dziecko:

- kształci spostrzegawczość i wyobraźnię,

- samodzielnie projektuje obrazek z części.

 

- wykonuje pisanki wybraną przez siebie techniką,

- kształci wyobraźnię, pomysłowość oraz sprawność manualną.

 

- poznaje różne sposoby wykonywania ozdób świątecznych,

- zdobywa nowe doświadczenia plastyczne, estetyczne.

 

- prawidłowo reguluje oddechem – przesuwa wydmuszkę po ustalonej trasie.

 

- wyrabia sprawność ręki, usprawnia funkcję wzrokową.

- bezpiecznie i prawidłowo posługuje się nożyczkami, kształci wyobraźnię i sprawność dłoni.

- rozwija wyobraźnię słowną i poprawność językową.

 

- segreguje przedmioty wg. koloru,

- dzieli zbiór kraszanek na podzbiory, przelicza, porównuje liczbę elementów.

 

- poznaje zwyczaje i obrzędy wielkanocne na wsi,

- wzbogaca słownik o wyrazy: „dyngusiarze”, śmigus - dyngus, odczuwa radość z nadchodzących świąt.

Dziecko:

- gromadzi i nazywa przedmioty symbolizujące święta wielkanocne – współtworzy kącik świąteczny,

- odczuwa nastrój świąt.

 

- opisuje wygląd pisanek,

- maluje pisanki wg. swojego pomysłu.

 

- kształci pamięć muzyczną oraz prawidłowy oddech,

- określa nastrój piosenki.

- kształci estetyką ruchu, umiejętnie porusza się w przestrzeni,- zna podstawowy krok kujawiaka.

- kształci poczucie rytmu muzycznego, wyzwala radość i zadowolenie.

 

- szybko reaguje na sygnały umowne

 

- doskonali wytrzymałość, nabywa lepszej orientacji podczas biegu.

 

- sprawnie wykonuje wszystkie ruchy,

- wytworzenie odpowiedniej atmosfery, zdyscyplinowanie grupy.

 

 

 

 

 

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nvs.xlx.pl
  • Podstrony